Jump to content

Prodaja Zastave


dovlagsi

Recommended Posts

  • Replies 138
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Poslednji stojadin i „jugo“ glancani suzama

Autor: Nebojša Radišić | Foto:Nebojša Radišić | 19.11.2008. - 05:00

U hali montaže, u fabrici koja se nekada zvala „Zastava”, a sada je „Fijat automobili”, traka se i dalje vrti. Polako, ali sigurno. Prave se poslednji „kečevi”. I putuju u istoriju. Krenuli su da se sklapaju pre ravno 37 godina. Za par dana, u petak, treba da izađe broj 1.273.532. Posle toga - tačka. Tačnije, „fijat”!

jugo-x.jpg

Poslednji „jugo” je napravljen u „Zastavi” zvanično još 11. novembra. Ali, ako je zadnji, nije i poslednji. Jer, još stotinak ih čeka kraj trake da se u njih ugrade neophodni delovi. Njega, crvenog mučenika, izglancanog i okićenog cvetnim ikebanama, kao da je pošao na neku svadbu da vozi mladu, juče su ponovo vratili na kraj trake, i postavili ga na valjke, da se po ko zna koji put slika. I opet je neka radnica pustila suzu. I opet su svi hteli da se slikaju s njim. Prava porodična fotografija.

- Trideset godina radim u ovoj fabrici. Počeo sam na „kecu”, a sada ću i da završim na njemu. I to će da bude zadnja leva brava. Nju ću ja da namestim. Ovo su dobra kola, za naše pare odlična. Ko će da kupi ovakav auto, pristojan, sa četvora vrata, da ima gepek, da može cela porodica da se vozi, za ove pare. Žao mi je, ne samo meni, što se više ne pravi. Ali, ja ne mogu u penziju, i hoću da radim i za nove gazde. Praviću i „fijat”, učim već engleski, pomalo se razumem i u kompjuter... Šta ću, moram da se borim, imam još puno do penzije - kaže Stojan Rajković.

Zajedno s njim, vrata i delove koji im pripadaju, montira Milojka Minić. Ona je u „Zastavi” 29 godina. I ona je počela na „kecu”.

- Žao nam je svima. Ovo sada što radimo, kao da ostavljamo za uspomenu. A ovi naši automobili su bili fantastični - jeftini, jednostavni, prosti. Malo treba za održavanje, malo i za popravku. Svako zna da ga opravi i sredi. A delovi su jeftini... Ali, naučićemo nešto novo, ako treba. Od nečeg mora da se živi, pa ćemo da pravimo i „Fijatove” automobile - priča Milojka.

U lakirnici nalazimo bračni par, Mirjana i Živoslav Milovanović. Ona tu radi 27 godina, on 31 godinu. Imaju i dva sina. Tu, u farbari su se upoznali, tu se rodila ljubav, od ove fabrike decu su podizali. I sada, kada se sve gasi, oni su tu, zajedno, na istom mestu, u istoj smeni...

- Radio sam, bre, u kabini za farbanje 24 godine. A znaš li ti šta je to, i kako je... Strašno je... Kada izađeš, samo ti se oči vide. A boju sam osećao nosom. Znam kakva je farba kada je omirišem. Znao sam za dan da ofarbam 56 automobila, pa ti računaj. Puta 30, pa puta 12.... - računa Živoslav.

Njih dvoje, sada su na doradi automobila, ispravljaju greške, takoreći udaraju im zadnji glanc. A radiće opet. Mogu, kažu, i hoće. Stao je i srpski „punto”. Ostalo je još par komada, a onda gotovo... Ako se bude pravio i dalje, zvaće se „punto klasik” i nosiće oznaku „fijat”. Sa „Zastavom” je gotovo.

Na izlazu iz „Zastave”, čuvar pita gde smo bili. Isto su pitali i kada smo ulazili... Revnosno, ali sa nekim čudnim strahom. A taj strah, na prvi pogled nevidljiv, provejava ovom ogromnom kragujevačkom fabrikom. Svi su uplašeni, i radnici, i rukovodioci... Ovi drugi, čini se, malo više. Stigao je veliki gazda, i jedno je sigurno - ništa više neće biti kao pre.

Brojke

Od kako je počela proizvodnja automobila u „Zastavi”, u Kragujevcu (1953) napravljeno je 4,2 miliona četvorotočkaša,

od kojih je oko 650.000 vozila plasirano na tržišta 76 zemalja širom sveta. Sredinom osamdesetih godina prošlog veka samo na tržište SAD izvezeno je 147.000 „jugića”!

Kao rekordna godina u istoriji „Zastave” upisana je 1989. kada je proizvedeno 220.000 vozila. „Zastava” je tada imala 53.337 zaposlenih, a u njenu proizvodnju bilo je uključeno 280 preduzeća iz 130 gradova tadašnje Jugoslavije.

Od ukupnog broja automobila „fića” je napravljeno 923.480, „juga” 794.428, „floride” 29.950, kao i 1.273.532 „zastave 101” - popularnih „kečeva”!

Od viceva do filmskih uloga

Osim što je zamenio „fiću” na mestu pravog narodnog automobila i što je bio izvozni adut bivše Jugoslavije na američkom tržištu, „jugo” je imao i nekoliko filmskih uloga, i to u holivudskim u ostvarenjima. U blokbasteru „Umri muški 3” vozio ga je slavni Brus Vilis, pojavio se i u filmu „Ko je ubio Monu”, „jugo 45” glavni je rekvizit u jednoj od ovogodišnjih najgledanijih tinejdžerskih komedija, a može se videti u jednom spotu grupe „Metalika”. To je automobil o kome je, verovatno, smišljeno najviše viceva, od onog da mu grejači zadnjeg stakla služe da nam se ne smrznu ruke dok ga guramo, a da su mu kočnice i svetla „dodatna oprema”, do toga da se dihtovanje ovog automobila proverava, tako što se u njega uveče stavi mačka i ako je ujutro unutra - dihtuje. A cinici kažu da će uteha pasioniranim vlasnicima „jugića” stići na onome svetu gde će svi oni sigurno otići u raj. Zato, što su pakao već prošli!

Link to comment
Share on other sites

Pa dobro, ima tu necega ... mada generalno, ne može se proizvoditi doveka, ni najpoznatiji svetski automobili se ne proizvode do kraja sveta :) Šteta doduše što nema neke nove Zastave 101, to bi bio hit :)

btw, šta mislite, jel bi ovi iz Fiata kupili Zastavu da su imali bilo kakve naznake o ekonomskoj krizi? Ili su ih imali već tada, više se ni ne sećam kad je sve dogovoreno, tipa, maj-jun?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

3300 ljudi na listi cekanja za novi Punto, cija proizvodnja krece krajem marta.

Od toga, 2400 njih ce da ga kupe po principu staro za novo!

Za citavu godinu je predvidjeno 15000 Puntica.

To znaci, ako SUTRA odete po fakturu, kola cete dobiti na jesen ili krajem godine. ;)

facebook.com/speed.rs

Link to comment
Share on other sites

posle zhuchne rasprave na skorashnjem alkohol seshnu o tome kako je cela ova pricha oko punta sigurno neka prevara, a pogotovo ovo staro za novo, uzeh da procheshljam malo net, i iako se ne razumem u kola dodjeh do sledetjih zakljuchaka:

- ovaj nash punto se vishe ne proizvodi skoro nigde, tj nashao sam samo jednu fabriku u evropi koja ga proizvodi

- cena nasheg punta je 6990 ili 5990 opcija staro za novo

- u madjarskoj i poljskoj ima da se pazari grand punto i punto klasik, koji su po nekom mom laichkom prosudjivanju barem za klasu jachi, ako nishta drugo noviji modeli za ~6500e sa pdvom. ako sam dobro razumeo to su josh i modeli sa 5oro vrata, na nekim mestima sam nashao i sa full opremom za ~6500e

shta po mom mishljenju ovo znachi:

- taj popust od 1000e po principu staro za novo nije nikakav popust, vetj chista marketinshka patka

- sramota je da za zemlju koja ima fabriku gde se proizvodi automobil koji je zastareo, nudi se po istoj ceni kao noviji/bolji modeli u zemljama koje nemaju fabriku

i to tje u sred predstojetjeg finansijskog sranja koje tek treba da nas lupi fullon da navuku jadne ljude da se zaduzhe .. katastrofa

• crno nam se piše

• belo nam se šmrče

• mind over matter

• jebo sam vam mater

Link to comment
Share on other sites

- nash punto tek u najvishoj opremi ima abs i kosta 9300e sto je bezobrazna cena bi trebala ici za bar 2k dole pa da covek razmisli :D

- za ovako jadnu fabriku kao shto je zastava i ovaj posao je dobar ... valjda

- staro za novo je ok kad imas tranju koja ne kosta ni 300e

- pravice se liste cekanja kao u vreme staljina

- banke su se prilicno obezbedile iako je kamata mala cini mi se da je minimalni rok otplate 5 godina :\

- dil je ok za nekog ko nema za ucesce i jedini nacin da dodje do auto je kredit :\

Link to comment
Share on other sites

- za ovako jadnu fabriku kao shto je zastava i ovaj posao je dobar ... valjda

- staro za novo je ok kad imas tranju koja ne kosta ni 300e

- pravice se liste cekanja kao u vreme staljina

- banke su se prilicno obezbedile iako je kamata mala cini mi se da je minimalni rok otplate 5 godina :\

- dil je ok za nekog ko nema za ucesce i jedini nacin da dodje do auto je kredit :\

- pitanje je koliko tje se domatji proizvodjachi delova biti ukljucheni u proizvodnju, shto je po meni vetj loma smrdi jer vesti su da su stigli delovi, a kao planira se pregovor sa nekim proizvodjachima .. mislim to je totalno kontradiktorno. inache je vetj otpushteno oko soma, soma i po radnika .. tako da kazhemo jedina svetla tachka je shto tje ti preostali imati shta da rade.

- koliko sam video sistem za staro-novo josh nije uspostavljen samo su odabrali ko tje da radi reciklazhu. inache po ovim podacima gore (cene preko) dolazi se do zakljuchka da je realna cena osnovnog modela 6000e, ako ne i manje, tako da ta pricha o "1000e za stari automobil" jednostavno ne pije vodu

- naravno da su banke obezbedjene jer je ovo vladin deal, mada ne vidim kako mogu one loshe da prodju :]

- ako i zanemarimo napumpavanje od 1000e i vishe, ne verujem da je trenutno okej deal sobzirom na predstojetju frku koja tje lupiti za nekih 3-4 meseca fullon

• crno nam se piše

• belo nam se šmrče

• mind over matter

• jebo sam vam mater

Link to comment
Share on other sites

1.000 евра ће да оде:

- Италијанима, кроз профит

- домаћим страним банкама, кроз камату

- Мишкету, кроз маржу

даћемо их ми који плаћамо порез.

плате у "Застави" ионако иду из буџета, по договору из "посла века".

ја гледам да купим неке друге "Заставине" производе.

MORTALIS HOMO AURA PER KHARONE SERVA

Style over subsistence

Crown of Light. Keeper of The Yoda Chamber. I&I, Righteous Army of One.

Link to comment
Share on other sites

Sa jedne strane, Punto koji ce se proizvoditi u Kragujevcu je dobar i proveren auto i njegova kupovina sigurno nikako nije macka u dzaku.

Sa druge strane, 7.000 - 9.500e je stvarno sramotno visoka cena za budzetski auto koji se proizvodi u nasoj zemlji. Realno, kupac tek u verziji od 9.500 evra dobija sve ono sto dobija u gotovo svim novim gradskim automobilima evropskog B-segmenta u osnovnoj opremi. Evo, odlazeci Getz je sada na akciji 8.500e sa klimom, CD/MP3, podizacima, centralnom bravom itd.

A to za Madjarsku i njihove cene automobila... Madjari su vec nekoliko godina famozni po niskim MP cenama za kola, koje na evropskom nivou jedine imaju index ispod 90 (mislim 89 trenutno), ako je prosek svih evropskih zemalja izrazen baznim indexom 100. Sa druge strane imate npr. Dansku, pogledajte koliko je tamo Grande Punto. :)

facebook.com/speed.rs

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

„Zastavinoj“ fabrici automobila u petak je zbog duga ponovo isključena voda, pa je u Lakirnici oštećeno 40 školjki za „punta 188“, a zaustavljen je i kompletan proces proizvodnje ovog automobila.

Po rečima Radomira Petrovića, direktora Fabrike automobila, voda je isključena u trenutku kad je Lakirnica bila puna školjki i to između lakiranja i vodenog šmirglanja. To će naneti ozbiljna oštećenja brojnim školjkama. Šteta se još procenjuje.

Čelnik sindikata i član Upravnog odbora Fabrike automobila Zoran Mihajlović kaže da je uništeno najmanje 40 školjki i da svaka košta više od 1.000 evra.

- Nadležnima u „Vodovodu“ je jasno rečeno da će novac za plaćanje duga Ministarstvo ekonomije prebaciti u toku dana ili u ponedeljak - kaže Zoran Radojević, generalni direktor Grupe „Zastava vozila“. - Nije mi jasno kome je u interesu da ozbiljno ugrozi proizvodnju „punta“ i tako napravi veliku štetu fabrici. Pored štete na školjkama, ceo proces proizvodnje je ugrožen. To nije smelo da se desi, jer se, pored predstavnika Vlade Srbije, i grad na određeni način obavezao da pomogne novu fabriku. Verujem da će šteta biti fakturisana „Vodovodu“.

Ovo javno komunalno preduzeće je Fabrici automobila isključilo vodu i 25. marta, u jeku pripremne proizvodnje „punta“. Uz odobrenje Agencije za privatizaciju, čelnici ova dva preduzeća su potpisali ugovor o reprogramu duga 25 miliona dinara na 18 meseci.

Nakon intervencije Milutina Mrkonjića, ministra za infrastrukturu, i Mišele Nikolić, pomoćnika ministra ekonomije, i njihovog obećanja da će dug biti izmiren do ponedeljka, Obren Ćetković, direktor „Vodovoda“, naložio je da se voda fabrici priključi.

Stalno obećavaju

Fabrika automobila se ugovorom obavezala da će svoje obaveze početi da izmiruje od 27. marta - kaže Obren Ćetković. - Od tada nam obećavaju da će platiti. Ukoliko svoje obaveze ne izmire, u ponedeljak ćemo ih ponovo isključiti. Štetu će, po slovu ugovora, snositi oni.

Izvor : Novosti.rs

facebook.com/speed.rs

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

U fabrici „Fijat Srbija“ je, zaključno sa prošlim utorkom, montirano 305 „punta“, od čega su „Fijatovi“ inženjeri odobrili – 54 vozila. Posle ovako poražavajućih podataka o kvalitetu radne snage, u toj fabrici automobila se već šale da „punto“ prave na o-ruk.

– Ma, popeše nam se na glavu, a ni oni se međusobno ne razumeju. Jedan kaže da je dobro, drugi da ne valja. Mi smo pravili ovo vozilo i pre nego što su oni došli, znamo kako treba da se radi i nema tu neke posebne nauke. Koliko mogu da procenim, nešto nije u redu sa delovima, jer robot vari tamo gde treba – kaže jedan od radnika koji nas je zamolio da mu ne pominjemo ime.

Jedna serija „punta“ prošle nedelje je sišla sa trake bez prednjeg branika. U „Lakirnici“ nisu stigli da ga ofarbaju. Taj pogon je, po svemu sudeći, najveća „rupa“ u procesu montaže. Tehnologija je stara i automobili se farbaju ručno. I sa vodom i gasom, koja je poslednjih nedelja, bez pravog objašnjena, isključivana, taj proces se ne odvija kako treba. „Lakirnica“ je, podsetimo, gotovo potpuno uništena u NATO bombardovanju, a još nije obnovljena do potrebnog nivoa. Nigde u svetu se automobili ne farbaju „iz ruke“.

izvor: Politika

facebook.com/speed.rs

Link to comment
Share on other sites

– Ma, popeše nam se na glavu, a ni oni se međusobno ne razumeju. Jedan kaže da je dobro, drugi da ne valja. Mi smo pravili ovo vozilo i pre nego što su oni došli, znamo kako treba da se radi i nema tu neke posebne nauke. Koliko mogu da procenim, nešto nije u redu sa delovima, jer robot vari tamo gde treba – kaže jedan od radnika koji nas je zamolio da mu ne pominjemo ime.

ahahaha mogu i facu da mu zamislim [roflmao]

• crno nam se piše

• belo nam se šmrče

• mind over matter

• jebo sam vam mater

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...