Jump to content

EV i Plug-in automobili - pričajte


dovlagsi

Recommended Posts

ne znam, ja mislim da smo još 10 godina daleko od masovne EV primene, iako ću kad se preselim imati punjač u garaži, nisam ni blizu razmišljanja o kupovini EVa

  • Upvote (+1) 1

03:34 ( MiGsa ) da budem iskren

03:35 ( MiGsa ) nagledao sam se ovde vishe kurcheva nego pichki

 

22:05 (Ivan_tm) Ozbiljno, tvoj i Cokin sam upamtio odmah

 

13:43 ( darko ) ja sam puco iz njegove vazdushare

 

[16:42:19] Miša says: pojavio mi se patrijarh pavle u ppl u may know

 

[21:00] <vudu> jebacemo svi

Link to comment
Share on other sites

pa ovaj, nije bas za poredjenje punjenje mobilnog telefona koji ti stoji u dzepu i automobila 🙂 pri cemu za mobilni uvek imas opciju eksterne baterije negde u rancu ili hm autu, ili neko izvadi i pozajmi ti, da ne pricamo o tome i ako ti mob se isprazni, da se mozes snaci na 1000 drugih nacina dok sa autom to svakako nije

ja licno ne vidim sebe da mogu razmisljati tako dal ima punjaca ili ga nema, ili je guzva ili nije, pa ga preparkiraj prekoputa eno slobodno mesto, dodjes ono sjeban prikljucak zapravo ne radi... prosto takve generalne situacije izbacujem iz zivota sto pre ili ih predupredim 

mozda vidim sebe samo sa nekim malim malenim autom za fazon kuca posao, ali me to opet limitira da mogu da sednem i odem gde god ja hocu kad god ja hocu bez ikakvih razmisljanja i kalkulacija

Možda neko još nije "skapirao" al ono .. 50KW punjač , 50KWh baterija, ergo 1h da se napuni cela (ofc u praksi je sporije, prvih i zadnjih 10% uspori).

Tako da za dalja putovanja nije više situacija kod do pre 5 godina kada si morao bar pola sata- sat da čekaš svakih 300km. Sad bukvalno nabaciš 400km dometa u 5-10 minuta i pičiš dalje.

50kilovata punjac [roflmao] cek bre (izvinjavam se imam masine u firmi koje trose sve zajedno 130 kw), znas li koliko to zajebano zvuci da svaka kuca ima 50 kilovata potrosaca a neka mesta da ih imaju i po 5-10 ili ko zna... i to sve da puni mreza koja se napaja a vetrom pretpostavljam, tesko ce to da ide sa ovim njihovim danasnjim razmisljanjima 

vidis znaci fast charge je smisljen za EV i on radi solidno, bar u teoriji. 30 min za 300 km na modelima koji  podrzavaju pazi sad, 150 kw!, na punjacima koji to isto mogu, na trofaznim prikljccima, (i 22 kw trazi trofazni kao i 50 kw). Koliko procitah danas najrasprostranjeniji brzi punjaci su od 7kw (1 sat - do 50 km)  i 22 kw (1 sat - do 140 km)

posto verovatno nisam skapirao kako treba, moze i pojasnjenje 🙂 a i moze sve u drugi topik, zastranio sam temu 

meni samo brojka od eto 100 miliona vozila u EU koja se puni preko noci ili na brzom punjenju nema smisla iako ne znam racunicu egzaktnu, prosto samo mi smrdi

fallout_table.gif

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pa ko što rekoh, iz prakse nije frka, nisam sam baš ikada morao da nešto unapred mozgam gde ću da punim auto. Jednog sam imao 2 dana, drugog 10ak. I baš sam ciljao da probam što više tih "situacija" u praksi šta, gde kako. Bukvalno kako što niko ne razmišlja dal će stvarno raditi pumpa za 10km, niti razmišlja dal će biti mesta, ni za ovo neće biti frke.
Ok Slovenija je prč od zemlje, pa nije teško da ti 300km bude dovoljno, al eto i po kojekakvim vukojebinama sam se zavlačio i sve, pa nisam imao panike neke dal ću imati struje.

Oko punjača je ideja da kad ideš na dalji put imaš te super giga brze, ko što rekoh ovde bar imaju već 350KW varijante, što napuni u 10minuta 60KWh baterije (recimo da je to cca 300km). Ok nije 5 minuta koliko treba na benzin, ali je zanemarljivo duže. Mana ovoga je da ti treba auto/baterija koja to podržava + sa time smanjuješ naravno život baterije, kojoj prija više sporo punjenje.

A po gradu je bukvalno ideja da ih ima što kažeš na svakoj drugoj banderi, tako da ne moraš ti aktivno da juriš punjač, nego kad naleti prosto. Meni je bilo ono što napisah.. danas sam išao do tržnjaka u nabavku, 1,5h sam filao auto dok sam ja obavljao svoje. Preksutra sam ostavio uveče ulicu pored na sporom punjaču, da taman preko noći nafila na 100%. 5 dana posle toga sam išao do mora i zaboo lokaciju uz samo more koja je isključivo za EVove, ne platio parking i našao posledično mesto na keca. Par dana kasnije sam išao 50km do ortaka, na putu nazad skapirao da će mi zafaliti (svi auti se sami preračunaju ako daš u nav) i stao 15minuta na 50KW punjaču usput, pa produžio gajbi i stavio preko noću na uličnim sporim.

Javni spiskovi svih lokacija su super, plus sami auti imaju obično mapu najbližih (govorim bar za teslu , vw, bmw )

https://polnilnice.gremonaelektriko.si/#/portal/locations

http://polni.si/

  • Upvote (+1) 1
Link to comment
Share on other sites

S tim da moraš da gledaš i dostupnu infrastrukturu - meni na ovoj tvojoj mapi piše za Ljubljanu 47 punjača, a Bg sam prebrojao nekih 20ak, na nesto malo veći grad :) doduše verovatno u Ljubljani ima više električnih automobila nego u Beogradu. Plus što ćeš kod nas da nadjes bolje mesto uz punjač u tržnom centru, i to ponekom, drugi benefit vožnje EV apsolutno nemaš.

Heghlu'meH QaQ jajvam

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Zwerko said:

S tim da moraš da gledaš i dostupnu infrastrukturu - meni na ovoj tvojoj mapi piše za Ljubljanu 47 punjača, a Bg sam prebrojao nekih 20ak, na nesto malo veći grad 🙂 doduše verovatno u Ljubljani ima više električnih automobila nego u Beogradu. Plus što ćeš kod nas da nadjes bolje mesto uz punjač u tržnom centru, i to ponekom, drugi benefit vožnje EV apsolutno nemaš.

dobro, to se sve rapidno menja, realno. Recimo ovde kod mene u kraju sam shvatio da u dva hotela ima dva punjača i možeš tu da se nakačiš, imam u Beo tržnom centru 8 punjača (po 4 na svakom spratu), ima čak i u onom malom Immo centru EV punjači, naravno galerija plus po salonima - tipa autokomerc na autoputu itd.

Danas sam video bilbord pa me zainteresovalo i ima ovo - https://www.procreditbank.rs/blog/procredit-regionalna-mreza-punjaca-za-elektricna-vozila

kažu:

Quote

 

Na nivou ProCredit grupe, u deset evropskih zemalja tokom 2022. godine biće instalirano ukupno 300 punjača za električne automobile, čije korišćenje je potpuno besplatno. Zahvaljujući proširenoj regionalnoj mreži, vozači ovih vozila će moći lakše da se odluče na duža putovanja. 

Do nedavno smo imali 15 punjača, koji su strateški postavljeni u osam gradova (Subotica, Sombor, Novi Sad, Beograd, Pančevo, Kragujevac, Čačak i Niš) i nalaze se ispred naših Zona 24/7. Novih 27 postavljeno je na prometnim mestima i u blizini velikih saobraćajnica i autoputeva, kako bi bili lako dostupni. 

 

Samo oni ako pored ovih 15 + 27 postave još 20 od tih 300 u Srbiji biće ok 🙂

tj. svakako značajno unapređenje u odnosu na trenutnu situaciju a pratiće i drugi sličnim akcijama sigurno.

1 hour ago, G!!! said:

ja licno ne vidim sebe da mogu razmisljati tako dal ima punjaca ili ga nema, ili je guzva ili nije, pa ga preparkiraj prekoputa eno slobodno mesto, dodjes ono sjeban prikljucak zapravo ne radi... prosto takve generalne situacije izbacujem iz zivota sto pre ili ih predupredim 

ja sam totalno za ovu varijantu, tj. shvatam te i podržavam 🙂

ali opet, čitajući šta piše džanki, možda prosto nismo imali prilike da u praksi vidimo da li je takva problematika ili nije.

ofc, niti mi trenutno imamo broj punjača kao što ima slovenija niti srbija ima toliko EV vozila kao što će biti za 10 godina.

Ali na primer, s vremena na vreme bacim pogled na EV ponudu polovnjaka, specifično smartove, jer sam već pisao da je to jedini EV koji trenutno razmatram.

Do pre samo šest meseci bukvalno su uvek bili 1-2 EV i to je V8 nudio. Sada ih već ima 10ak i više u rotaciji u svakom trenutku.

Link to comment
Share on other sites

STA CEMO KAD NESTANE STRUJE

Ja sam kao i svi skeptičan po pitanju EV vozila u Srbiji, kapiram da će biti dosta dug period kada nećeš imati šta da kupiš kao prosečan Srbin. R&D ide ka EV vozilima, ponuda ICE motora se smanjuje, a zbog manjeg volumena proizvodnje ce im cena sigurno biti jaka. Još plus ako se nastavi ovaj "prajsing babl" sa svim kolima... Ima da čuvamo svoje polovnjake, servisi će procvetati 🙂

facebook.com/speed.rs

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, dovlagsi said:

STA CEMO KAD NESTANE STRUJE

Ja sam kao i svi skeptičan po pitanju EV vozila u Srbiji, kapiram da će biti dosta dug period kada nećeš imati šta da kupiš kao prosečan Srbin. R&D ide ka EV vozilima, ponuda ICE motora se smanjuje, a zbog manjeg volumena proizvodnje ce im cena sigurno biti jaka. Još plus ako se nastavi ovaj "prajsing babl" sa svim kolima... Ima da čuvamo svoje polovnjake, servisi će procvetati 🙂

to je definitivno trenutna situacija i tako će biti još neko vreme.

na pitanje šta ćemo kad nestane struje, isto ti je pitanje šta ćemo kad nestane benzina :)) pri čemu će ovo drugo verovatno nestati prvo (wow kakva konstrukcija).

Mislim da će se situacija sa punjačima srediti u perspektivi - pa evo i u Hrvatskoj već imaš milion puta više punjača nego kod nas a vrlo verovatno prodaja nije tako visoka kao na nivou Slovenije npr. I ovi potezi Pro Credit banke i punjači u hotelima i u tržnim centrima, plus pumpe (NIS npr) otvaraju svoje punjače a i ovo što reče hajli da će u novoj gajbi imati punjač i to sad lagano ide kao standard, prave konektore u garažama.

Drugi deo priče, a to su cene vozila i klase jesu ono što je potencijalni izazov, ali i dalje baterija u mnogome određuje cenu a već smo pisali o tome kako rapidno pada njena cena kroz godine, to će otvoriti put za stvaranje "srednje klase" vozila.

20 hours ago, G!!! said:

a licno ne vidim sebe da mogu razmisljati tako dal ima punjaca ili ga nema, ili je guzva ili nije, pa ga preparkiraj prekoputa eno slobodno mesto, dodjes ono sjeban prikljucak zapravo ne radi... prosto takve generalne situacije izbacujem iz zivota sto pre ili ih predupredim 

mozda vidim sebe samo sa nekim malim malenim autom za fazon kuca posao, ali me to opet limitira da mogu da sednem i odem gde god ja hocu kad god ja hocu bez ikakvih razmisljanja i kalkulacija

danas sam malo razmišljao o tome šta bi mi bio optimum kapaciteta da budem siguran da mogu da odem na neki put negde i zaključio sam da je to 2000 km baterije 🙂 Ali računamo stvarnih znači ne deklarisanih pa izvuče 1300km, nego 2000km pravih. Možda je malo više od toga što ti zapravo treba, ali npr jedno punjenje sa 2000km bilo gde po Srbiji si podmiren za odmor, tipa odeš 7 dana na Kopaonik ili u Vrnjačku banju i sad ceo put tamo i nazad i onda izleti iz banje do Goča i do Soko Banje itd.  Sve ovo verovatno može da se izvuče i sa 1000km, ali pričamo o nekoj varijanti apsolutne sigurnosti.

Isto tako, 2000km ti daje dobar range za putovanje na more npr, pa čak i ono po Evropi i tako to, a i ostavlja dovoljno rezerve da imaš sigurnost ako baš u tom trenutku punjač u hotelu nije slobodan itd, da imaš juice.

Možda bi moglo da se spusti na 1500km, ali ispod toga ne bih išao!

Link to comment
Share on other sites

Pa nemaš nijedan auto sada da pređe 2k sa normalnom vožnjim jbt 😄

neki prosek trenutno je 15-20KWh/100km realne vožnje. To je recimo 5-8l ekvivalent.

Tesla ima trenutno najveću opciju 100KWh baterije, znači u realnom svetu je to 500-650km.

Al ne ideš na polarnu ekspediciju nego na turistička mesta gde garant ima negde da se zabodee punjač.

Link to comment
Share on other sites

Ja takođe mislim da neće oni mnogo dizati taj range, koliko će se mreža punjača širiti. Baterija je ograničavajuća okolnost i ne znam kako bi mogli radikalnije da povećaju kapacitete. Logičnije je da priđu sa druge strane problema, odnosno da postoji značajno razgranatija mreža punjača no što je sad. 

facebook.com/speed.rs

Link to comment
Share on other sites

kao sto gore navedoh toliki broj punjaca potreban da se osetis komotnim uvek i bilo kada ce zahtevati totalnu izmenu instalacija na strateskom nivou, a i  npr 100 miliona vozila koji se pune u isto vreme nije sala, osim ako ne osposobe fuzioni reaktor za 10 godina 😄

jos kad se uzme u obzir da je normalno imati bar 2 automobila, pa to dodatno komplikuje sve te kalkulacije 

srbiju i sloveniju ne mogu da poredim jer zaista nema nikakvih objekticnih  slicnosti (velicina zemlje, broj stanovnika, broj vozila, velicine gradova, kolicina tranzita i vrsta tranzita itd itd)

a i na kraju krajeva kada bude doslo vreme, realno iznajmis jedan primerak na 10-15 dana i istestiras ceo koncept !

fallout_table.gif

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Junkie said:

Tesla ima trenutno najveću opciju 100KWh baterije, znači u realnom svetu je to 500-650km.

 

pa ok, koji je range bio tesle i drugih pre 3 godine? 🙂

11 hours ago, dovlagsi said:

Ja takođe mislim da neće oni mnogo dizati taj range, koliko će se mreža punjača širiti. Baterija je ograničavajuća okolnost i ne znam kako bi mogli radikalnije da povećaju kapacitete. Logičnije je da priđu sa druge strane problema, odnosno da postoji značajno razgranatija mreža punjača no što je sad. 

to je naopako rešenje problema po mom mišljenju. izuzev da je u svakoj banderi konektor 🙂 

a kad si na autoputu nemaš baš svugde banderu

sto posto ima neko istraživanje koje kaže koliko vremena 100 automobila napuni gorivo na 10 pumpi da bi prešlo 500km a koliko vremena treba 100 automobila da napuni ev i pređe 500km čak i da imaju 100 pumpi (jer da imaju samo 10 jasno je ko bi pobedio).

Link to comment
Share on other sites

Tesla nije od 2017 menjala kapacitete baterije ništa, tako da ima manje više isti.

Renault Zoe je recimo upgradeovao bateriju sa 22KWh na 40Kwh i 2019 na 50KWh.

Smart 1st gen je imao 13.2KWh, 2nd gen 16.5KWh, 17.6Kwh.

Tako da u praksi samo prave veću, gustina kapaciteta se nije ništa drastično promenila u zadnjih 5 godina bar. Jedni, kao Zoe imaju sada duplo veću bateriju fizički, a većina radi na efikasnijim motorima i sporednim sistemima.

Link to comment
Share on other sites

Ponovo se prisećam Renoove ideje o izmenjivoj bateriji, dođeš na pumpu ostaviš praznu a uzmeš punu. Okej, može samo deo baterije da se izvadi iz auta zbog nepravilnog oblika, ali opet nije loša ideja i ubrzava proces kad se čovek žuri. 👍

facebook.com/speed.rs

Link to comment
Share on other sites

Ja mislim da je to sa razlogom propalo. Sama ta stanica je bila 500k da se sagradi. Plus bi morao da imaš onda sve baterije svih proizvođača na lageru. 

Pa i dalje ne bi rešio problem masovnog prebacivanja na električne, jer bi prosto morao onda da imaš "u skladištu" ogromnu količinu baterija.

Mene lično to renoovo insistiranje da bateriju možeš samo da iznajmljuješ potpuno odvraća od kupovine ičega kod njih.

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Junkie said:

Tesla nije od 2017 menjala kapacitete baterije ništa, tako da ima manje više isti.

Renault Zoe je recimo upgradeovao bateriju sa 22KWh na 40Kwh i 2019 na 50KWh.

Smart 1st gen je imao 13.2KWh, 2nd gen 16.5KWh, 17.6Kwh.

Tako da u praksi samo prave veću, gustina kapaciteta se nije ništa drastično promenila u zadnjih 5 godina bar. Jedni, kao Zoe imaju sada duplo veću bateriju fizički, a većina radi na efikasnijim motorima i sporednim sistemima.

ne znam, moraće to da dižu ako mene pitaš, a i mislim da će se raditi na tome. gustina kapaciteta, veći prostor za baterije, efikasniji motori, jednostavno verovatno od svega pomalo 🙂

plus nemojte zaboraviti da kada nešto dođe u trend onda se brže radi na tome (covid vakcina trollface.jpg). Nije isto kada priču vozi Tesla i onda tu poneko uskoči, ili kada su sad svi okrenuti tome i sasvim sigurno znatno više budžeta ide u R&D za ovo.

a inače, igrom slučaja na našu ovu priču, danas vidim:

Quote

The U.S. Is Pumping $5 Billion Into EV Charging Stations
The plan will put half a million charging stations along interstate highways.

jest amerika, ali pola miliona punjača :))

 

Quote

 

Once complete, the boom in charging stations will ensure that there are stations every 50 miles along interstate highways, according to the Associated Press.

There were about 1.5 million registered electric vehicles in the U.S. as of 2020. An extended charging network could help EV expansion across the country, as more charging opportunities make it easier to drive longer distances.

 

nisu doduše rekli koliko će punjača imati ta stanica, ali verovatno može da se izračuna po ukupnom budžetu i samim tim trošku stanice.

zanimljivo je videti koliko sad ima električnih automobila u US ako je sa 2022 bilo milion i po.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...