Jump to content

drugi svetski rat šbbkbb


Guest

Recommended Posts

ah, opet ista prica:)...al dobro zato je ovaj topic sbbkbb:)...nemcima je kod kurska vrlo malo falilo da spoje svoj juzni i severni spearhead, 60 km valjda (bog da prosti tigrove i pantere ko ih napravi:))...al i da su ga spojili ko zna sta bi bilo, posto su rusi vec lansirali kontraofanzivu na njihove bokove, brojno ih nadjacali i okruzili oni njih...i tu se opet vracamo na staljingrad, odnosno da je tu prekretnica rata, posto jelte nije trebalo deliti juznu grupu armija nego napadati samo na kavkaz i baku zbog jebene nafte...

btw, ima i jedna zanimljiva prica oko kurske bitke...naime, mozda jedini general u nemackoj vojsci koji je smeo otvoreno da kaze hitleru sta misli bio je legendarni tvorac blitzkrieg doktrine, heinz guderian...prica se da je on hitleru pre bitke rekao da je kursk nebitan i da taj napad nece doneti nista...hitler mu je odgovorio da zna i da mu je muka kad pomisli na to...

Kurskmap1.jpg

Ljudi, navodite IZVORE iz kojih prenosite ove textove, takav je red majku mu...

pa vecina tekstova je sklapana sa raznih izvora, wikipedije i drugih sajtova, ne znam sto je bitno bas koji su izvori...ja recimo uglavnom ne idem c/p vec sam vecinu tekstova koje sam kacio ovde sam pisao (naravno uz konsultaciju)...ako je bas nesto c/p onda i napisem odakle, a cini mi se da i ostali to uglavnom rade tako da ne vidim u cemu je problem...

evo za sve drugare jedan crtez najlepseg broda svih vremena:)

Yamato1945.png

srpskivojnik-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Zvanicna..hm, tja "zvanicna" prica oko Prohorovke, i kako par stotina ruskih t-34 ulece medju par stotina nemackih tenkova, vise lici na scenu iz LOTRa nego na istorijsku realnost. Ono sto je proucavano preko mikrofilmova iz tog vremena, pokazuje da su Nemci tu imali dosta manji broj tenkova nego sto je ruska propagandda to htela da pokaze.

Sam Zukov je prokomentarisao u stabu u fazonu da samo ceka (nakon tog 5tog dana) gde ce Nemci da skroz provale front. Majnstajn je proklinjao Hitlerovu naredbu o povlacenju trupa. Na jugu, posle pocetnog prvog dana Nemcuge su pocele da napreduju sve brze i brze itd itd.

Al jbga, kao sto ce biti za nekih 100 god da su dripci iz UCK SAMI oterali nasu vojsku, tako i ovde reci sa potpunom sigurnoscu sta se tacno zbilo, a preko "izvora" strane pobednika u ratu, malo je diskutabilno.

No, Rusi su dobili bitku u pogledu da su Nemci, tja Hitler, prebacili inicijativu na Ruse i nikad se vise nisu povratili.

Link to comment
Share on other sites

Zvanicna..hm, tja "zvanicna" prica oko Prohorovke, i kako par stotina ruskih t-34 ulece medju par stotina nemackih tenkova, vise lici na scenu iz LOTRa nego na istorijsku realnost. Ono sto je proucavano preko mikrofilmova iz tog vremena, pokazuje da su Nemci tu imali dosta manji broj tenkova nego sto je ruska propagandda to htela da pokaze.

Sam Zukov je prokomentarisao u stabu u fazonu da samo ceka (nakon tog 5tog dana) gde ce Nemci da skroz provale front. Majnstajn je proklinjao Hitlerovu naredbu o povlacenju trupa. Na jugu, posle pocetnog prvog dana Nemcuge su pocele da napreduju sve brze i brze itd itd.

Al jbga, kao sto ce biti za nekih 100 god da su dripci iz UCK SAMI oterali nasu vojsku, tako i ovde reci sa potpunom sigurnoscu sta se tacno zbilo, a preko "izvora" strane pobednika u ratu, malo je diskutabilno.

No, Rusi su dobili bitku u pogledu da su Nemci, tja Hitler, prebacili inicijativu na Ruse i nikad se vise nisu povratili.

за 100 година се неће знати шта је УЧК.

MORTALIS HOMO AURA PER KHARONE SERVA

Style over subsistence

Crown of Light. Keeper of The Yoda Chamber. I&I, Righteous Army of One.

Link to comment
Share on other sites

ccc, niko da prokomentarise onu fantasticnu shemu yamata, sise:)

elem, evo jednog c/p-a, cisto da shvatite koliko su jebacki bili ti brodovi:)...radi se o zapisu iz brodskog dnevnika musashija (drugi battleship yamato klase) koji prati njegov posljednji dan u bici kod sibijana (deo kampanje kod zaliva lejte oktrobra 1944.)...o toj bici sam pisao ranije na topicu, al evo ukratko da znate o cemu se radilo...amerikanci su se iskrcavali na filipinima, japanska flota da njihovim jedinim operativnim nosacem aviona u to vreme (zuikaku) je trebalo da izmami americke nosace i tako ostavi otvoren put glavnini flote (sa yamatom i musashijem, ali bez nosaca aviona) koja je trebalo da dodje do zaliva lejte na filipinima i svojim topovima kalibra 18,1 inca bombarduje nebranjene americke snage koje su se iskrcavale...ali zbog vise razloga ovaj plan nije ostvaren do kraja...evo kako je izgledao deo te bitke iz perspektive musashija, broda koji je u tom jednom danu primio toliko stete da ni amerikanci nisu mogli da veruju da jos uvek plovi kada je vec odavno trebalo da bude na dnu...

Operation "SHO-I-GO" (Victory) - The Battle of Leyte Gulf:

Sorties from Brunei towards the Philippines with Vice Admiral Kurita Takeo's (former CO of KONGO) First Mobile Striking Force, Force "A" (Center Force): BatDiv 1's YAMATO, MUSASHI, NAGATO, CruDivs 4, 5, DesRon 2.

23 October 1944: The Battle of the Palawan Passage:

Two American submarines attack Force A. At 0534, LtCdr (later Captain) David H. McClintock's USS DARTER (SS-227) sinks Kurita's flagship, cruiser ATAGO. He abandons ship and is picked from the water by destroyer KISHINAMI. At 1550, ten hours later, Kurita transfers to YAMATO and resumes command of the First Diversion Attack Force. DARTER also damages the cruiser TAKAO.

LtCdr (later Captain) Bladen D. Claggett's USS DACE (SS-247) sinks cruiser MAYA. MAYA's surviving crewmen are picked up by destroyer AKISHIMO and transferred to MUSASHI that afternoon.

24 October 1944: The Battle of the Sibuyan Sea:

The MUSASHI is trimmed slightly down by the stern.

0810: A search plane from the USS INTREPID (CV-11) is sighted. For the next hour, MUSASHI attempts unsuccessfully to jam the plane's radio reports.

1018: Lookouts sight 30 enemy planes.

1025: MUSASHI opens fire.

1027: MUSASHI, making 24 knots, is attacked by eight Curtiss SB2C "Helldivers" from INTREPID. Four near-misses around the bow cause minor leaks below the waterline. One 500-lb bomb hits turret No.1 but fails to penetrate its roof armor.

1029: MUSASHI is attacked by three of INTREPID's Grumman TBF "Avengers". One torpedo hits starboard amidships slightly abaft the bridge and causes a 5. 5-degree list to starboard. She takes on 3,000-tons of water. After counterflooding, the list is reduced to one degree. A torpedo also hits cruiser MYOKO. Two "Avengers" are shot down. An Avenger from USS CABOT (CVL-28) fails to score because of the heavy flak.

The blast from the torpedo jams MUSASHI's supposedly shockproof main armament director. This loss affects Rear Admiral Inoguchi's whole plan for MUSASHI's AA defense. Prior to the battle, Inoguchi, known as the best gunnery theorist in the IJN, designs an elaborate AA scheme based on prolific use of "sanshikidans". The fact that the main director is knocked out so easily depresses him so much that he mentions it in his last letter to Admiral Toyoda, CINC, Combined Fleet.

During this attack, MUSASHI fires forty-eight 155-mm 6.1-inch) and one hundred sixty 127-mm (5-inch) rounds at the American planes.

1047: Lookouts from MUSASHI, YAMATO, cruisers CHOKAI, NOSHIRO and destroyer KISHINAMI report periscope and torpedo wake sightings from that time on.

1154: MUSASHI's Type 13 air-search radar detects approaching enemy planes on bearing 290, range 81 kilometers.

1157: Another contact is made with aircraft bearing 210, range 80 kilometers.

1203: Enemy planes are sighted. A second attack by eight Helldivers from INTREPID scores two bomb hits and five near-misses. A dud penetrates two upper decks, demolishes the crew's head and exits above the waterline. A second bomb strikes portside ahead of 127-mm AA gun No. 4, penetrates two upper decks and explodes on the middle deck in crew space No. 10. Fragments rupture a steam pipe in engine room No. 2 directly below. This engine room and the adjacent boiler room No. 10 fill quickly with superheated steam and are abandoned. The damage results in the loss of the port inboard shaft. MUSASHI's speed falls off to 22 knots. Two Helldivers are shot down.

1206: Nine TBM Avengers launch another "hammer and anvil" attack. One TBM is hit by flak and turns away. The eight remaining torpedo planes score three hits to MUSASHI's portside amidships areas that cause a 5-degree list. The first torpedo hits abreast the main gun turret No. 1. The second floods hydraulic machinery compartment No. 2 and the third torpedo floods engine room No. 4. Nearby compartments are shored up and the main guns switch over to reserve hydraulic pumps. After immediate counter-flooding, the list is reduced to one degree port, but MUSASHI is down about 6 feet by the bow. Her three remaining three propellers are throttled up for a maximum speed of 22 knots to keep pace with the rest of the fleet.

During this attack, MUSASHI switches over to her second main armament director. She fires nine 460-mm Type 3 shells, seventeen 155-mm and over two hundred 25-mm rounds. After the first main gun salvo, a bomb fragment penetrates the muzzle of the middle 460-mm gun of turret No. 1 and detonates a Type 3 shell that has just been loaded. The resulting explosion disables the turret's elevating machinery, rendering it inoperable. After this turret is disabled, the remaining two turrets fire 45 sanshikidans for a total of 54 fired in the attack.

1312: Kurita orders fleet speed reduced to 22 knots so that MUSASHI can keep up.

1331: MUSASHI undergoes a third attack, this time by 29 aircraft from USS ESSEX (CV-9) and USS LEXINGTON (CV-16). MUSASHI is strafed by two F6F "Hellcats". Then four SB2C Helldivers score two near hits starboard amidships and abreast the aft main gun turret No. 3 that cause casualties among the nearby AA gun crews.

Six TBM Avengers launch three more hammer and anvil attacks. They score four torpedo hits. The first torpedo hits starboard forward of the main gun turret No. 1. The blast from it penetrates fuel tanks, watertight compartments and wrecks the log and sounding rooms. A temporary hospital at the bow fills with carbon monoxide. There are many casualties.

Next, three flights of Helldivers score four bomb hits port side near main gun turret No. 1. Another torpedo hits the starboard bow area and floods storerooms and causes a further list to starboard. The third torpedo hits portside forward of the main gun turret No. 1 and the fourth hits port amidships.

1350: The third attack is over. Counter-flooding reduces the heavy list to starboard to one degree. The ship is now down 13 feet by the bow with almost all trim tanks and voids filled. MUSASHI's speed drops to 20 knots and she starts to lag behind the First Section of Force A. During this attack, MUSASHI fires thirty-five 460-mm Type 3 shells, seventy-nine 155-mm and over five hundred 25-mm AA rounds.

1412: The fourth attack by eight Hellcats and 12 Helldivers from ESSEX is directed against the YAMATO and NAGATO. MUSASHI continues to steam behind her section. Rear Admiral Inoguchi reports to Admiral Kurita that, despite the damage to his ship, he is able to make 20 knots.

1445: Captain Mayuzumi Haruo, skipper of cruiser TONE, suggests that the entire Second Section of the First Striking Force provide fire support for MUSASHI to defend her against further torpedo attacks.

1455: Sixty-nine aircraft from USS ENTERPRISE (CV-6) and FRANKLIN (CV-13) begin the fifth attack of the day on Kurita's fleet. Pilots from ENTERPRISE report MUSASHI lagging behind the other ships, trailing oil and making but eight knots. MUSASHI hoists the signal 'Enemy aircraft sighted'.

1515: Nine of ENTERPRISE's SB2C Helldivers score four 1,000-lb AP bomb hits. The first three strike in the port bow area and cause damage below decks. The entire forward damage control team is annihilated. The fourth bomb wrecks the Chief Steward's office.

Eight Avengers launch a hammer and anvil attack and score three torpedo hits. The first two torpedoes hit the bow from both sides. The third hits starboard abreast the funnel, near the where the first attack's torpedo hit. Cooling machinery room No. 3 and starboard hydraulic machinery compartment flood. Leaks start in Damage Control Central that are shored up. The departing American pilots report MUSASHI smoking, heavily down by the bow and dead in the water.

MUSASHI is, in fact, down by the bow, but is making 16 knots on three shafts. After counter-flooding, her starboard list is reduced to 1-2 degrees, but her speed falls off to 13 knots.

Seventy-five aircraft from INTREPID (34), FRANKLIN (30) and CABOT (11) make the day's sixth attack on the fleet replacing the departing ENTERPRISE's planes. Thirty-seven planes attack MUSASHI.***

1525: Three of FRANKLIN's Helldivers claim two 500-lb AP bomb hits. Nine of her Avengers attack next. Two are shot down.

1530: Seven of INTREPID's Helldivers attack, followed by two of her Avengers. A 500-lb AP bomb penetrates the right wing of the air defense station and detonates on the first bridge. Both the bridge and the adjacent operations room are set afire. Fifty-two crewmen are killed and 20 wounded, including MUSASHI's skipper, Admiral Inoguchi. After the fire is extinguished, Inoguchi assumes command from the second bridge.

Three bombs detonate in a row portside on the forecastle deck, abreast the forward main gun turrets. They knock out two single and one triple 25-mm AA gun mounts, the main communications room, telegraph room No. 1 and the telephone room. The blast penetrates boiler rooms Nos. 4 and 8.

The next two bombs explode on the forecastle deck starboard, abreast the superstructure. They wreck two single and one triple 25-mm AA mounts. The seventh bomb hits the middle AA gun crew shelter, causing extensive damage on the flag deck. The eight bomb explodes portside in crew's space No. 5 and demolishes the nearby hospital. The ninth bomb strikes the forward main gun turret No. 1. Finally, the tenth bomb explodes starboard in the officer's wardroom.

Three torpedoes strike to port and two strike to starboard almost simultaneously, causing extensive damage and flooding in starboard area. The first of these torpedoes hits port (near a previous hit from the second attack) abreast the main gun turret No. 1, flooding its lower powder handling room. The second torpedo slowly floods port boiler room No. 8 and soon thereafter the adjacent No. 12 abaft. Almost simultaneously, a bomb explodes over boiler room No. 8 and its blast penetrates that boiler room.

The next four torpedoes strike port, further flooding boiler room No. 8 and the aft 25-mm gun magazine. Three of those four torpedoes strike port amidships in the vicinity of engine room No. 4. A 30-foot long section of the ship's side is gouged out. The engine room floods causing MUSASHI to lose her other portside shaft. Her speed drops to six knots.

The last two torpedoes strike port aft, flooding the 127-mm AA gun No. 6's magazine, the after gyro room and the port outboard shaft's tunnel. One of those two hits under the aft 155-mm. turret. MUSASHI develops a 10 degree list to port. The crew counter-floods again and reduces the list to six degrees. MUSASHI's main steering engine is shorted out temporarily and her main rudder jams 15 degrees left. She starts to swing to port, but the damage is repaired quickly and she resumes course. Another Avenger is shot down and three others damaged, as are three Helldivers.

In all, Force A endures raids by 259 U.S. carrier aircraft during the day. MUSASHI sustains a total of 19 torpedo (10 port, 9 starboard) and 17 bomb hits, as well as 18 near misses.

1530: Vice Admiral Kurita orders the fleet to assume course 290.

1621: Kurita's force again approaches MUSASHI. She is heading north with a 10-degree list to port, down by the bow more than 26 feet, with her forecastle deck awash. Kurita dispatches cruiser TONE and the destroyers SHIMAKAZE and KIYOSHIMO to escort her.

All free hands and the wounded are assembled topside starboard to counter the list. The port main anchor is dropped into the sea. Rice and other consumables from the storerooms, as well as timber used in damage control operations, are loaded on the starboard side. In a last attempt to reduce the list, the crew's spaces starboard aft, some boiler rooms and starboard outboard engine room No. 3 are flooded using the Kingston valves. As a result, MUSASHI loses another shaft. Admiral Inoguchi attempts to beach MUSASHI, but her engines stop before he can do so.

1915: When the list reaches 12 degrees, Inoguchi gives the order to "standby to abandon ship". The Executive Officer, Captain Kato Kenkichi (former XO of CHOKAI), assembles the crew on the afterdeck. The battle flag is lowered. Admiral Inoguchi retires to his cabin and is not seen again.

1930: After her list reaches 30 degrees to port, MUSASHI slowly starts to turn over. Captain Kato gives the order to abandon ship. He orders the Emperor's portrait removed. SHIMAKAZE removes 635 of 769 of the MAYA's survivors earlier taken aboard MUSASHI.

Sunk: At 1936, MUSASHI capsizes to port and sinks by the bow in 4,430 feet of water in the Visayan Sea at 13-07N, 122-32E. Two explosions are heard.

Destroyers KIYOSHIMO and HAMAKAZE rescue 1,376 survivors including XO Captain Kato, but 1,023 of her 2,399 man crew are lost including her skipper, Rear Admiral Inoguchi who is promoted Vice Admiral, posthumously.

Inace tekst je sa odlicnog sajta koji se bavi japanskom mornaricom u ww2:

http://www.combinedfleet.com/kaigun.htm

srpskivojnik-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

ne daj se dule, chitamo te :)

btw evo neko ko je zaradio medalju chasti van bojnog polja, shto je prilichno neuobichajeno :)

ANTRIM, RICHARD NOTT

Rank and organization: Commander, U.S. Navy. Place and date: Makassar, Celebes, Netherlands East Indies, April 1942. Entered service at: Indiana. Born: 17 December 1907, Peru, Ind. Citation: For conspicuous gallantry and intrepidity at the risk of his life above and beyond the call of duty while interned as a prisoner of war of the enemy Japanese in the city of Makassar, Celebes, Netherlands East Indies, in April 1942. Acting instantly on behalf of a naval officer who was subjected to a vicious clubbing by a frenzied Japanese guard venting his insane wrath upon the helpless prisoner, Comdr. (then Lt.) Antrim boldly intervened, attempting to quiet the guard and finally persuading him to discuss the charges against the officer. With the entire Japanese force assembled and making extraordinary preparations for the threatened beating, and with the tension heightened by 2,700 Allied prisoners rapidly closing in, Comdr. Antrim courageously appealed to the fanatic enemy, risking his own life in a desperate effort to mitigate the punishment. When the other had been beaten unconscious by 15 blows of a hawser and was repeatedly kicked by 3 soldiers to a point beyond which he could not survive, Comdr. Antrim gallantly stepped forward and indicated to the perplexed guards that he would take the remainder of the punishment, throwing the Japanese completely off balance in their amazement and eliciting a roar of acclaim from the suddenly inspired Allied prisoners. By his fearless leadership and valiant concern for the welfare of another, he not only saved the life of a fellow officer and stunned the Japanese into sparing his own life but also brought about a new respect for American officers and men and a great improvement in camp living conditions. His heroic conduct throughout reflects the highest credit upon Comdr. Antrim and the U.S. Naval Service.

Link to comment
Share on other sites

Niko te ne kulira :)

Evo, ja sam TRI puta pročitao ! :)

Ne, stvarno sam 3 puta pročitao. Samo nastavi, Dule!

ne daj se dule, chitamo te :)

:*

a za ovaj medal of honor je malo bezveze, al dobro, kroz istoriju su ih delili i za manje bitne stvari...

btw, ovo za musashi sam i ranije pominjao cini mi se, da je to brod koji je primio najvise direktnih pogodaka u jednom danu i ostao da plovi...iako se izvori ne slazu koliki je tacan broj cak i oni koji navode najmanju cifru su veci od bilo kog drugog broda (razumeli se sta hocu da kazem:))...

srpskivojnik-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

posto vidim da ipak ima ljudi koji ovo citaju, evo jos jednog teksta, nadam se da ce vam se svideti:)

SISTERSHIPS

Evo jos jedne zanimljive price iz Drugog svetskog rata. Ovoga puta nisu u pitanju brodovi koji su izdrzali atomske probe, ni brod sa 9 zivota. Radi se o dva posebna broda, cije su sudbine bile isprepletane tokom citave njihove karijere. Cim ja pisem ovaj tekst vec mozete da pretpostavite da se radi o japanskim brodovima. Ali ako mislite da su to neki od slavnih i relativno poznatih brodova, varate se. Ne, nisu u pitanju Yamato i Musashi, dva najveca battleshipa ikada napravljena. Nisu u pitanju ni Shokaku i Zuikaku, dva najbolja japanska nosaca aviona i mozda najbolji nosaci aviona za vreme rata. Za ova dva broda je culo veoma malo ljudi. To nisu brodovi cija je sluzba bila previse zanimljiva, niti su se proslavili u nekoj bici. Oni cak nisu ni ucestvovali ni u jednoj pravoj pomorskoj borbi sve do svoje poslednje misije. Prica o njima je veoma stara, pocinje mnogo pre Drugog svetskog rata. U pitanju su japanski battleshipovi Fuso i Yamashiro. Pa da vidimo zbog cega su ovi brodovi toliko posebni da bi zasluzili paznju.

Izgradnja ova dva broda je pocela jos pre Prvog svetskog rata, davne 1912. godine. Fuso klasa su bila prva dva battleshipa koja su potpuno konstruisana i napravljena u Japanu. Prethodna klasa, Kongo, je bila napravljena po britanskim nacrtima borbenih brodova. Izgradnja Fusa je zavrsena 1915., a Yamashira 1917. godine. Proizvodjac je bio Yokosuka Naval Arsenal. To su bili prvi brodovi na svetu sa 12 topova kalibra 14 inca (356mm). Njihove kupole sa glavnim topovima su bile postavljene u neobicnom 2-1-1-2 rasporedu (vidi sliku). Njihova duzina je bila 213 metara, sirina 30.6, a gaz 9.7 metara. Prednji oklop je bio debljine 12 inca. Pun deplasman im je iznosio skoro 40000 tona. Postizali su brzinu od 23 cvora, i imali radijus od 15000 kilometara. U vreme kada su napravljeni ovo su bili najbolji brodovi na svetu. Ali nazalost, to im nece biti od pomoci 30 godina kasnije, na njihovom poslednjem zajednickom putovanju.

Fuso i Yamashiro nisu ucestvovali u Prvom svetskom ratu. Izmedju dva rata brodovi su modernizovani. Poboljsan je oklop, dodati katapulti za izvidjacke avione i zamenjeni glavni motori tako da su sada razvijali 75000 konjskih snaga i postizali brzinu od 25 cvorova. Takodje modifikovani su i komandni tornjevi, posebno kod Yamashira. Ovaj brod je bio karakteristican upravo po svojoj gracioznoj superstrukturi komandnog tornja u obliku pagode. Njena najvisa tacka se nalazila 65 metara iznad nivoa vode i bila je prepoznatljiva iz velike daljine. Ovaj visoki komandni toranj (verovatno najvisi od svih brodova, ukljucujuci i Yamato) je davao posebnu lepotu Yamashiru. Ova dva broda su u skoro svojoj celoj sluzbi bila rasporednjena u istoj borbenoj grupaciji. Ali skoro da nisu ucestvovali ni u jednoj borbi, ako se izuzme par napada americkih podmornica. Bez obzira na sva poboljsanja ovo su bili jedni od najstarijih brodova u japanskoj carskoj mornarici i nisu bili toliko bitni u eri kada su nosaci aviona preuzeli primat. Ali oni ce ipak ostati zapamceni po svojoj poslednjoj misiji u bici kod zaliva Lejte. I to ne po nekom uspehu koji su postigli, vec po nacinu na koji su isprepletanih sudbina i pomesanih identiteta otisli na dno mora.

Druga polovina 1944. godine. Japanci vec uveliko gube rat na svim frontovima. Gvadalkanal, Rabaul, Tarawa, Truk, Guam, Sajpan, sve su to strateski bitna ostrva na Pacifiku koja su izgubili u poslednje dve godine. Ali mnogo bitnije od toga je da su izgubili skoro sve svoje nosace aviona. Ucesnici cuvenog napada na Perl Harbor Akagi, Shokaku, Kaga, Hirju i Sorju sada leze na dnu mora. Jedini preostali nosac aviona je Zuikaku. Japanci grcevito prave jos par nosaca aviona, ali njihova privreda ne moze vise da podnese ogromni teret rata i nedostatak sirovina. Za to vreme americka privreda se zahuktala do svog maksimuma, njihova flota vec broji desetine nosaca aviona. Slavni dani najjace mornarice na svetu su prosli.

Sledeca stanica u americkoj ofanzivi na Pacifiku su Filipini. Dve i po godine ranije americka vojska na celu sa generalom Mekarturom se sramotno povukla odatle pred japanskom vojskom. Sada je Mekartur resio da naplati dug. Amerikanci su skupili do tada najvecu invazionu flotu u istoriji. Mnogi misle da je iskrcavanje u Normandiji bila najveca invazija svih vremena. Ali kada se uporedi sa nekim amfibijskim operacijama na Pacifiku (pre svega Okinawa) vidi se da to nije tacno. Americka flota kod Filipina je brojala 8 fleet carriera, 8 light carriera, 18 escort carriera, 12 battleshipova, 24 cruisera 140 destroyera. Ukupno su raspolagali sa oko 1500 aviona. Invazione trupe su brojale preko 200000 vojnika. Sa druge strane japansku flotu su sacinjavali samo jedan fleet carrier (gore pomenuti Zuikaku), 3 light carriera, 9 battleshipova, 20 cruisera i 35 destroyera. Imali su oko 300 aviona (ukljucujuci i one na zemlji) i preko 50000 kopnenih trupa u zalivu Lejte. Bitka u zalivu Lejte se smatra jednom od najvecih pomorskih bitaka u istoriji.

Ali da ne duzimo pricu i ne objasnjavamo celu kampanju oko Filipina. Evo samo ukratko planova. Amerikanci planiraju da se iskcaju u zalivu Lejte i da sa te strateske pozicije osvoje ostatak Filipina. Japanska flota pokusava da spreci to iskrcavanje, ali zna da ne moze direktno da se sukobi sa daleko nadmocnijom americkom flotom. Vice admiral Kurita predlaze podelu japanske flote na tri dela. Admiral Ozawa sa jednim nosacem aviona, tri laka nosaca aviona i pratecim razaracima treba da prodje sa severa Filipina i tako namami glavninu americke flote pod komandom admirala Holsija. Za to vreme centralna grupa u kojoj nije bilo nosaca aviona pod komandom Kurite je trebalo da doplovi do nebranjenog zaliva Lejte i bombarduje americke trupe koje su se iskrcavale. Ali nas ne zanimaju ove dve grupe, vec juzna japanska grupa pod komandom vice admirala Nishimure. Upravo u ovoj floti su se nalazila dva sestrinska broda, Fuso i Yamashiro. Njihov zadatak je takodje bio da se probiju do zaliva Lejte kroz Surigao moreuz (vidi mapu) i pomognu Kuritinoj centralnoj grupi. Pored Fusa i Yamashira u Nishimurinoj floti su bili jos heavy cruiser Mogami i 4 destroyera. Njih je pratila i flota vice admirala Shime u kojoj su bili heavy cruiseri Nachi i Ashigara, jedan light cruiser i 7 destroyera. Ali Shimina flota je kasnila i zbog nedostatka radio komunikacije nije ucestvovala u ovom sukobu. U pocetku Nishimura nije znao da ga sa druge strane Surigao tesnaca ceka sedma americka flota pod komandom kontraadmirala Dzesija Oldendorfa. Nju su je cinilo 6 battleshipova (Mississippi, West Wirginia, Maryland, Tennessee, California, Pennsylvania), 4 heavy i 4 light cruisera, 29 destroyera i 39 torpednih camaca. Da stvar bude gora po Japance americka flota se nalazila u idealnoj T poziciji pod uglom od 90 stepeni tako da je mogla da puca iz svih topova. Evo kako je poslednja bitka bojnih brodova u istoriji izgledala iz perspektive dva najstarija battleshipa u Drugom svetskom ratu.

Juzna grupa vice admirala Nishimure je 22. oktobra 1944. krenula iz Bruneja prama zalivu Lejte. Usput su ih par puta napale americke podmornice i avioni, ali ni priblizno tako zestoko kao Kuritinu centralnu flotu (24. oktobra je potopljen Musashi). Osteceni su par razaraca i Fuso koji je pretrpeo jedan direktan pogodak dive bombera, ali to nije mnogo uticalo na borbenu gotovost. Oko podneva izvidjacki avion sa Mogamija je potvrdio snagu americke flote koja ih ceka u tesnacu Surigao. Ali Nishimura je nastavio dalje bez obzira sto je znao da ima vrlo male sanse u predstojecem okrsaju. Zbog radio tisine on nije znao dokle je stigla Kuritina flota, ali je pretpostavljao da ce njegovo forsiranje olaksati situaciju Kuriti. O predstojecoj bici ne postoji mnogo podataka, zbog veoma malog broja prezivelih. Ova verzija je verovatno najbliza istini, posto je delimicno potvrdjena i sa americke strane. Ali mnoge nedoumice ostaju, kao sto ce se videti u prici.

Bitka u Surigao moreuzu pocinje u dva sata posle ponoci 25. oktobra. Inace vremenski uslovi su bili veoma losi, padala je kisha i vidljivost je bila mala. To je izmedju ostalog dovelo do niza zabuna koje ce doprineti fijasku japanske flote. Prvi u borbenoj liniji su bila 4 razaraca (Shigure, Asagumo, Yamagumo, Michishio) pratio ih je flagship Yamashiro, dok su iza njega isli Fuso i krstarica Mogami. Ono sto Nishimura nije znao je da se sa njegovih bokova vrebaju torpedni camci i razaraci. Prvo su napali torpedni camci, ali oni nisu bili uspesni. U 2:50, odnosno 3:00 americki razaraci sa desnog i levog boka japanske flote su lansirali torpeda. Nishimura je bukvalno prolazio kroz shpalir neprijateljskih brodova koji su ga napadali. Fuso je pogodjen sa dva torpeda i usporio tako da se sada Mogami nalazio iza Yamashira. Damage control timovi na Fusu su se grcevito borili da ugase vatru i osposobe brod. Izmedju 3:10 i 3:20 stigao je drugi talas americkih torpeda. Pogodjeni su Yamashiro i 3 razaraca, od kojih je jedan odmah potonuo, a drugi je potpuno izbacen iz stroja. Yamashiro, Mogami i Shigure nastavljaju dalje.

U 3:30 Nishimura prvi put prekida radio tisinu i salje sledecu poruku vice admiralu Kuriti. “Neprijateljski razaraci i torpedni camci rasporedjeni sa obe strane ulaza u Surigao moreuz. 2 nasa razaraca pogodjena i van kontrole, Yamashiro primio jedan pogodak torpeda, ali neostecenih borbenih sposobnosti.” Nishimura nigde ne pominje pogodjeni Fuso. Naime, doslo je do zabune, jer Yamashiro nije primetio kada je Fuso ispao iz formacije. Da stvar bude jos gora, ostatak japanske flote misli da je Yamashiro brod koji je ispao iz poretka i jedan razarac krece nazad da ga trazi. Nishimura koji je na Yamashiru sve vreme misli da ga Fuso prati par kilometara iza. To je u stvari bila senka heavy cruisera Mogami. Ovakve greske nisu bile neuobicajne, s obzirom na slicnu velicinu brodova. Tesko osteceni Fuso se povlacio na jug pokusavajuci da izadje na kraj sa vatrom koja se priblizavala skladistima municije. Uskoro jos jedan talas torpeda pogadja Yamashiro i Mogami. Yamashiro usporava na 10 cvorova, ali Nishimura naredjuje Mogamiju da sam nastavi dalje. Posle samo nekoliko minuta Yamashiro opet postize 20 cvorova i krece napred. Sledeci talas americkih razaraca je oteran vatrom sa Yamashira i Mogamija. Za to vreme zbunjeni japanski razarac Shigure je pomesao identitet Fusa i Yamashira. Njen kapetan “hailuje” Yamashiro sve vreme, misleci da je to Fuso. Da stvar bude jos gora, Yamashiro ovo shvata kao razgovor izmedju Fusa i Shigurea i znak da ga oba broda prate. Medjutim u narednih 10 minuta dogodice se rasplet ove neobicne price.

U 3:50 americka linija od 6 battleshipova i 8 cruisera koja je “presla T” japanskoj floti (od koje su ostali samo Yamashiro i Mogami) otvara vatru. U 3:52 desavaju se dve verovatno povezane stvari. Yamashiro usporava na 12 covrova i malo skrece na istok. U isto vreme Nishimura salje direktnu poruku Fusu trazeci da ga ovaj obavesti o svoj brzini kretanja. Ocigledno da je Nishimura konacno primetio da Fuso nije u borbenoj formaciji. Lako je zamisliti Nishimuru koji sa Yamashirom ulece u vatru 14 kapitalnih brodova i staje da saceka svoj sestrinski brod. Ali nazalost on nije primetio veliku eksploziju na horizontu samo par minuta pre toga. Na oko 10 milja odatle ranjeni Fuso koji se povlacio je eksplodirao na dva dela. Neki izvori navode da je to u stvari bio Yamashiro. Ali gore navedeni podaci govore u prilog tome da je Yamashiro bio brod koji je nastavio dalje, a Fuso eksplodirao pri povlacenju. Ne dobivsi odgovor od Fusa, niti od vice admirala Shime (koji se sa svojim delom flote nalazio nekih 40 milja juzno), Nishimura okrece Yamashira i nastavlja sam na sever pravo na americku flotu. Jedini brod koji ga prati je heavy cruiser Mogami.

Boz obzira na nemogucu poziciju Yamashiro nastavlja napred. Americki brodovi u T poziciji pucaju iz svih svojih topova kalibra 406mm. Yamashiro puca samo iz prednje 2 kupole. Ali s obzirom da su kupole 4,5 i 6 vec ranije onesposobljene on koristi 2/3 svojih raspolozivih glavnih topova kalibra 356mm. Zbog T polozaja u odnosu na americku flotu Yamashiro zadrzava uzak profil tako otezavajuci da bude pogodjen. I pored toga on prima mnoge direktne pogotke. U 4:00 Yamashiro je vec ceo u plamenu, ali nastavlja da puca. Da stvar bude gora americki razaraci sa bokova nastavljaju da ga torpeduju. Odjednom brod se skoro zaustavlja na par minuta verovatno zbog pogotka torpeda. Ali svega minut posle americka paljba potpuno prestaje. Japanci su sigurno pomisili da je u pitanju neki “divine intervention”. To je verovatno zbog toga sto je kontraadmiral Oldendorf naredio obustavu paljbe zbog izvestaja da su pogadjali sopstvene brodove. Tesko osteceni Yamashiro koristi ovu priliku i nekako uspeva da se pokrene brzinom od 16 cvorova i krene povlacenje na jug.

Ali Yamashiru je izgleda bilo sudjeno da i na tom poslednjem putovanju prati svoju sestru Fuso. Samo nekoliko minuta posle pocetka povlacenja jos dva torpeda pogadjaju brod koji se zaustavlja i pocinje da se naginje. Posle nekoliko minuta kada je nagib dostigao skoro 45 stepeni, Nishimura i Kapetan broda Shinoda nevoljno daju naredjenje o napustanju broda. U 4:19 Yamashiro tone na dno zajedno svojim kapetanom i admiralom Nishimurom i preko 1400 clanova posade. Prezivele su kasnije pobili americki razaraci. Ukupno je prezivelo samo 10 clanova posade Yamashira. Sa Fusa nije bilo nijednog prezivelog. Zato je razumljivo zasto je ova prica obavijena misterijom i nema sigurnih podataka o bici.Da ironija bude veca vice admiral Shima posto je prosao porod zapaljenih ostataka Fusa, salje poruku Nishimuri da je stigao na mesto bitke. Ali suvise kasno, samo minut posle toga Yamashiro tone. Shimin flagship heavy crusier Nachi lose procenjuje brzinu ostecenog Mogamija koji se povlaci i sudara se sa njim. Sledeceg dana ujutro americka potera stize Mogami i par razaraca koji ga prate i potapa ih. Shimina flota je takodje ostecena, ali on upeva da se povuce sa samo par ostecenih brodova.

Sudbina Fusa je jos manje jasna. Sta se tacno desilo sa brodom posto se posle pogodaka torpeda izdvojio iz formacije i poceo da se povlaci? Sta je uzrok njegove eksplozije i gde je tacno potponuo? Odgovori na ova pitanja ni dan danas nisu sigurni. S obzirom da sa Fusa nije bilo prezivelih rekonstrukcija ove price je bila malo teza. Sa sigurnoscu se zna da je Fuso posle prvih pogodaka torpeda u 3:09 usporio na 12 cvorova i da ga je Mogami pretekao. Posle toga on se izdvojio iz formacije i jos vise usporio. Verovatno su se tada borili da ocuvaju rad motora i sprece sirenje pozara. Ali izgleda da je steta bila veca nego sto se na prvi pogled cinilo pa je kapetan Ban Masami naredio okret i povlacenje Fusa na jug. U 3:38 cule su se tri eksplozije sa Fusa, ali je brod nastavio da napreduje na jug. Konacno u 3:45 cuje se strahovita eksplozija i Fuso se raspada na dva dela. Ali ovo nije kraj starog broda. Dva dela nastavljaju da gore i plutaju na povrsini vode. Ovo nije toliko neobicno, jer se i ranije desavale slicne stvari sa olupinama. Ali ono sto jeste neobicno je da je krmeni deo broda nastavio da se krece. Ovo su potvrdjeno iz vise izvora sa americke i japanske strane. Vidjene su dve olupine koje gore na mestu gde je Fuso eksplodirao. U 5:32 na pramcani deo nailazi americka potera. Oni otvaraju vatru i potapaju gorucu olupinu. Par kilometara jugoistocno odatle osteceni razarac Asagumo prilazi gorucem krmenom delu Fusa. Da li je pokusavao da spase prezivele ili je i sam bio onesposobljen nikada necemo saznati, jer Asaguma u 6:40 potapaju americka torpeda. Nekoliko minuta posle toga krmeni deo Fusa u plamenu tone. Sudbina mornara sa Fusa takodje ostaje misterija. Da li su pokusavali da krmeni deo nekako uprave prema obali ili da predju na razarac Asagumo? Niko nije preziveo da isprica ovu pricu. Potonuli pramac i krma Fusa danas leze na morskom dnu preko 2000 metara udaljeni jedan od drugog. Ukupno je poginulo preko 4000 ljudi, a jedini japanski brod koji je preziveo ovu bitku je bio razarac Shigure. Amerikanci su izgubili samo jedan razarac. Sa Yamashira je prezivelo samo 10 ljudi.

I za kraj jedna zanimljivost. Ova bitka se desila na godisnjicu bitke kod Balaklave u Krimskom ratu u 19. veku. To je jedan od poslednjih jurisa konjice u istoriji, kada su engleske trupe napale pet puta brojno nadmocnije ruske. Ovaj “Charge of the light brigade” se ne razlikuje mnogo od Nishimurinog, ali je bio podjednako uzaludan. Iako je znao da je neprijatelj mnogo nadmocniji, Nishimura je nastavio napred znajuci da mora da veze americku flotu kako bi Kurita napao zaliv Lejte. Ali nazalost ova zrtva je bila uzaludna zbog Kuritine kontraverzne odluke da se povuce iz bitke. Ovo je i jedna od poslednjih pomorskih bitaka i jedina bitka u Drugom svetskom ratu u kojoj je jedan battleship potopio drugog. To je takodje poslednja bitka u kojoj se jedna flota nasla u T poziciji u odnosu na drugu (mada je o tom trenutku japanska flota vec bila desetkovana i sastojala se samo od Yamashira i Mogamija). Fuso i Yamashiro ce zauvek ostati zapamceni i to ne samo zbog svoje hrabre zrtve i nacina na koji su zajedno potopljeni vec i kao jedni od najlepsih brodova svih vremena i poslednji old school battleshipovi.

Leyte_map_annotated.jpg

Kampanja oko zaliva Lejte.

Surigao_straight.jpg

Bitka u moreuzu Surigao.

Fuso1944-1.jpg

Sema Fusa.

Yamashiro1944-1.jpg

Sema Yamashira.

Fuso-2-1.jpg

fuso01.jpg

Fuso.

ship_yamashiro2-3.jpg

yamash01.jpg

Yamashiro.

Japanese_battleships_Yamashiro_F-1.jpg

Sisterships.

srpskivojnik-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

pa fora je u tome sto su veoma kratko bili najjaca mornarica na svetu:)...negde od 30-tih godina pa do jebenog Midveja, juna 1942...tako da za tih 6 meseci koliko su bili u ratu bas i nije bilo nekih pomorskih bitaka, ako izuzmemo perl harbor, potapanje princa od velsa i repulsa, bitku u koralnom moru i povremene upade u indijski okean i jebanje matere englezima kad su bombardovali sri lanku:)...meni su cak zanimljivije ove druge price u fazonu sam protiv svih, al dobro:)

srpskivojnik-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

i ja sma odmah pomisio na Starlancer i kako je cool glas onog lika kada stigne da se najbe keve kapitlanim bordovima u drugoj ili trecoj misiji.Ja to jos ima na svojoj masini, i to i Freespace 2 no.....

Realno Brue je u Pravu.. jebes ti to sto su oni uzalud zrtvovlai svoju mornaricu al nista nisu postigli

Ruje su zrtvovale svoj narod ali su sjebale hitleara, da nisu bila bi uzaludna zrtva

neznam... deluje mi kao da su se japanci mega zajebali sto su dirali amere

mislim cak i da su im potpoili sve nosace i bojne bordove kod perl/a mislim da bi im opet ameri jebali kevu... isto kao sto hitler nije trebalo da dira ruse...

Negde sam citoa da su japanci hteli da zakljuce mirovni sporazum sa maerima i da bude puj pike ne vazi........................

????????

a inace nisu bili sposobni da dugo ratuju zbog manjak sirovina

Inace neznam dlai znate ali isto kako su nemacke podmornice harlae atlantikom tako su i americke pacifikom.Samo na americku srecu japanci nisu bili tako posveceni protiv podmornickoj borbi kao Englezi i Ameri ......... i nisu imali istrazivanja u tom pravcu..........

Mada po tom pitanju treba istaci hidroaviona katalinu jedan od najmanje poznatih aviona drugog svetskog rata koji je mozda i najvise doprineo poobedama jer je izvidjao non stop po moru trazeci podmornice ili tudje bordove.......

Porno Ikona 90-tih:)

dve najmocnije grupacije na svetu: Deijevi rodjaci, Mohijevi Ortaci

(Ivan_ @ May 27 2009, 10:33)

da se kojim čudom nađem na čelu plejboja, promenio bih fazon totalno.

jebao bih vrlo mnogo, drogirao se jos vise i vodio kojota kao maskotu na zlatnom lancu okolo, a on bi vikao HARRRRSACU DAT E JBEEM NAMATSIO SAM KARU KOAKINOM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...