Jump to content

drugi svetski rat šbbkbb


Guest

Recommended Posts

elem, procitao sam...

ovako. sto se tice aviona Republic P-47 Thunderbolt ima isti princip napada kao i njegov nasldnik A-10A Thunderbolt II: izabere startnu poziciju za napad, usmeri se ka cilju, ispali sta ima i produzi dalje bez vracanja na cilj vec nazad u bazu. ako nesto pogodi utoliko bolje. manevarske sposobnosti lovca-bombardera P-47 (svih verzija) bila je jako losa. ono sto mu je islo u korist je snazan zvezdasti motor koji je postojao pre nego sto je Thunderbolt dizajniran. prednost tog motora je sto je mogao i da pruzi bolju zastitu za pilote prilikom ceonog napada na drugog lovca i mogli su da trpe vise pogodaka, medjutim, zvezdasti motori su imali drugi veliki problem: veliki otpor vazduha. taj problem je najbolje resio kostruktor Lavockin kada je izasao iz biroa LaGG i poceo samostalno da radi na lovcu La-5, naslednika LaGG-3 (lakovani leteci kovceg sto je kojot pomenuo, prvi model je LaGG-1), zapravo on je na zmaj aviona LaGG-3 stavio umesto rednog zvezdasti motor i promenio naoruzanje. spiner (glava elise) ostao je masivan i stavljene su lopatice iza spinera koje su imale ulogu da povecaju aerodinamiku i ujedno da dodatno hlade motor. umesto petocevnog naoruzanja razlicitih kalibara koju je imala prva serija LaGG-3 La-5 je je imao samo dve, tacnije dva topa od 20mm. naredne serije LaGG-3 tacnije serija oznacena kao 33 i 66 imale su manje naoruzanja i samim tim avionu su nosili i manje municije sto je dosta olaksalo letelicu, i tobili su i jace motore. ni prva serija LaGG-3 u sustini nisu bili losi avioni u tom trenutku, najveci problem je bio u slaboj obuci pilota. bilo je nekoliko aseva na LaGGovima, od toga cak i jedan japanski i jedan finski. taj je bio vizuelno interesantan posto je umesto petokraka imao plave svastike. posle La-5 pojavio se La-5F, zatim La-5FN koji su koristili i nemci kada su ih zarobljavali. interesantno je i fa je u jednom trenutku LaGG-3 bio prepravljen u jurisnika kada su mu kroz blok motora postavili top (ako se dobro secam) od 37mm i dobio je sufiks IT (istrebitel tenkov). problem je bio u povratnom trzaju sto ga je cinilo veoma nepreciznim na rafalima vecim od 5 granata. posle serija La-5 pojavio se cuveni La-7 koji je u kasnijim verzijama imao cak tri topa od 20mm (La-7 20/3). sa druge strane P-47 imao je 8 browninga od 0.5 incha (12,7mm) ali vise cevi znacilo je i vise municije, samim tim i veca tezina. u to vreme 30kg je pravilo razliku izmedju perfektnog lovca i mrcine. Thunderbolt je bio mrcina. nemacki piloti su znali da se ne smeju ceono suceljavati sa Thunderboltima, ali kada im jedanput zadju u rep znali su da su im velike sanse da ce ih oboriti. P-51 je bio okretniji lovac od P-47 ali nikako nije mogao da parira Dori (Fw-190D). nekoliko faktora je uticalo na to da americki piloti budu asovi: prevlast u vazdusnom prostoru, manji broj vazdusnih pobeda da bi dobili titulu i nedostatak iskusnih nemackih pilota posto su do '44 vecina njih poginula na istocnom frontu. neki nemacki piloti su imali preko 300. takodje, ne treba zaboraviti cinjenicu da je skoro 70% snaga osovine bilo upravo na istocnom frontu spasavajuci sta se moze spasti posle propasti "Barbarosse". '42. posle bitke kod Pohkorovke u kojoj se u jednom trenutku sudarilo skoro 2000 tenkova nemci su izgubili inicijativu a rusi su iskoristili momenat i "klin" taktikom probili liniju fronta.

kojot je u pravu kada je rekao da je bitka kod Kurska bila po mnogo cemu interesantna. cifre ljudstva i tehnike su nezamislive za sadasnje vreme. kao ni tehnicke inovcije. OKB Iljusin je neke od svojih uspesnih jurisnika modela Il-2 modifikovao za ovu bitku. na krila su postavljeni topovi NS-37 od 37mm sa eksplozivnim zrnom koji su sve pancere otvarali kao konzerve. i ovde je bio problem sa povratnim trzajem ali vise u smislu da je taj povratni trzaj smanjivao brzinu prilikom rafala cak i kada je ovaj bio u obrusavanju. bilo je i eksperimenata sa topovima 45mm ali se desavalo da prilikom testiranja u rafalnoj paljbi topovi otkinu krila. kada je to bilo reseno primeceno je tokom leta da se teziste aviona prebacilo previse unazad i manevarske sposobnosti aviona su do te mere bile smanjene da je borbeno bio neupotrebljiv, tako da je izbor ostao na NS-37. prve kasetne bombe su izmislili rusi iz nuzde. naime, primetili su da su nemacki tenkovi veoma dobro oklopljeni na bokovima, narocito spreda, pa cak i u zadnjem delu dge je motor, ali oklop sa gornje strane nije bio toliko jak. i nekome je sinulo da naprave vise manjih i slabijih bombi ali koji pokrivaju vecu povrsinu. veoma uspesno koriscene. taktika koju su sovjetski piloti na Sturmovicima (Il-2 NS-37) razvili nemci su zvali "krugovi smrti" koju danas na odredjeni nacin koriste borbeni helikopteri. nesto slicno su srpski piloti koristili pocetkom ratova u SFRJ sa G-2 sto se ispostavilo prilicno pogubno posto danasnje letelice nemaju adekvatnu odbranu niti oklop od PVO da bi mogle da izdrze kruzenje oko mete. kasnije su misije organizovane tako da piloti imaju dva udaljena cilja ili zone dejstva pa su kombinovali americku i rusku taktiku napadajuci jedan cilj u jednom udarcu i nastavljaju ka drugom i po istom principu se opet vracali na prvi. to se pokazalo kao mnogo bolje resenje.

avioni OKB Jakovljev su vec prica za sebe...

srednji tenk T-34 nije imao nesto deblji oklop. ono sto je tenk T-34 u svim svojim vrijantama (T-34/43, T-34/76, T-34/85...) imao je najveca brzina tenka u to vreme i jedno vrlo jednostavno i genijalno, i naravno revolucionarno resenje - kosi oklop. svi tenkovi do tada su konstruisani tako da je oklop bio upravan na tlo, kod T-34 bio je kos sto je povecavalo mogucnost prezivljavanja. naime, granate moraju da pogode tenk pod odredjenim uglom da bi ekspolirale. nemci su tek od Pantera krenuli da koriste kosi oklop, Tiger tj. Pz VI je i dalje imao "kockasti dizajn". posle toga pojavio se teski tenk IS-2, i pred kraj IS-3 (IS je skracenica od Iosif Stalin, to vam govori kakav je to tenk bio kada nosi brkino ime).

Bf-109 je avion koji je verovatno imao najvise verzija i varijacija u istoriji vazduholpova. razlog je bio "lobiranje" kod Hitlera. kada se pojavio Bf-109a, preko verzija B, C, D i E preziveo je razlicita konstruktorska usavrsavanja. tek verzija F2 je bila ona "prava" i verovatno najomiljenika kod nemackih pilota posto su i sami asevi govorili da je od svih verzija upravo ta imala najbolji odnos naoruzanja, upravljivosti i manevaskih sposobnosti. medjutim, pojavom kasnijih verzija Spitfirea, osamostaljivanjem Lavockina, i pojavom Jakova videlo se da Bf-109 gubi korak. u tim momentima je Focke Wolf trebao biti favorizovan. sto se tice Ju-87 nabolja verzija bila je D, dok je pomenuta G (kannonevogel) bila pravljena iskljucivo zarad zaustavljanja napredovanja sovjetskih tenkova nakon bitke kod Kurska. Ju-87 je jos na pocetku rata bio donekle zastareo avion ali su ih nemci koristili veoma dobro. dokaz da se ne mora imati moderno naoruzanje da bi se postigli zavidni rezultati.

vecina nemackih projekata i kostruktorskih resenja(ali ne svi) tokom drugog svetskog rata, kao i japanskih, zapravo su kopije ruskih pre pocetka istog. narocito japanski avion koji je Dule pokazao, sovjeti su imali slican lovac samo sa dva motora. mnogo je nacrta i konstruktorskih resenja, cak i prototipova bilo u fazi razvoja ali je Staljin iz nekog gadnog samo njemu znanog tripa poslao u gulage svoje avio inzenjere. neke od njih je vratio u sluzbu pocetkom rata, i kasnije po zavrsetku, ali su mnogi i stradali tamo. bio je jedan sjajan dokumentarac (mislim na exploreru) bas o tim projektima tridesetih godina. dok je u americi bila prohibicija, u nemackoj se radjao fasizam, u sovjetskom savezu to je bilo zlatno doba avio inzenjeringa. bar neko vreme... avionu koji su amerikanci pravili i da su zaista bili najbolji u svojoj klasi su takticki bombarderi poput B-25, B-26 i naravno A-20 koje su koristili za sve zadatke koji se ticu ciljeva na zemlji i moru, i to veoma uspesno.

sto se pacifika tice nisam toliko upoznat, znam one opste stvari sto svi znamo. jedino bih dodao da je P-40 Kittyhawk i kasnije Warhawk avion koji je zastareo i pre nego sto je usao u serijsku proizvodnju. to je ono avionce koje izuva Zeroe u filmu Pearl Harbour (dokaz da je film fikcija).

ne znam koliko ste primetili... sovjeti tokom tog rata nisu razvijali strateske bombardere za razliku od amerikanaca i nemaca, pa cak i engleza... imali su oko 10ak Pe-8 koji je bio prerasla B-17 Flying fortress, i ti Pe-8 su bili prvi bombarderi koji su bombardovali Berlin. do kraja rata nisu imali mnogo borbenih misija. jedan od razloga je bio sto strateski bombarderi nisu mogli da prate napredovanje kopnene vojske u kontraofanzivi kao lovci, jurisnici i takticki bombarderi poput Pe-2 i Pe-3. btw, najbolja eskadrila na Pe-2 bila je jedna zenska eskadrila ciji su mehanicari i strelci takodje bile zene [;)]

au jbt, opet sam se rasprdeo ko zmaj....

postoje samo dve istine na ovom svetu:

1). djape je najbolji frajer

2). zemlja je plocha

Link to comment
Share on other sites

vidi pedju sta zna:)...ja ovde kenjam nesto kao, a mogli bi i vi da pisete tekstove o nekim stvarima:)...gledao sam tu emisiju o ruskim avio dizajnerima 30-tih godina...zaista su imali neke revolucionarne ideje, ali ne verujem da su nemci i japanci uspeli da se dokopaju vise od par projekata...zero nikako nije bio kopija ruskih aviona, nemoj da se vredjamo sad:)...a ova bombarderska zenska eskadrila na po-2 su bile legendarne nocne vestice, pominjao sam ih vise puta:)

srpskivojnik-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

U kontekstu toga da Rusi nisu pravili teške bombardere, već samo taktičke, za podršku trupama na zemlji, zanimljivo je videti koliko su zapravo tokom rata oni učili od Nemaca i kasnije primenjivali. Naime, upravo su Nemci prvi primenili taktičke bombardere za podršku svojim trupama na zemlji, u okviru blitzkreig koncepta ratovanja. Ipak, njima se to upravo i obilo o glavu jer kada su krenuli da napadaju ciljeve na većim udaljenostima, kao što je Britanija ili kasnije SSSR, nisu imali bombardere koji bi imali dovoljni dolet da efektivno deluju. U tom smislu nikada nisu mogli da stignu do fabrika iza Urala, da su imali nešto poput B-17 ili Lancastera makar u razvoju 1941. godine, verovatno bi do 1943. imali operativne bombardere koji su mogli da napadaju ruske fabrike daleko iza fronta, praktično ono što su Englezi i Ameri radili njima pune dve godine dok se nisu iskrcali u Zapadnoj Evropi. Problem je bio što su oni davno odustali od razvoja četvoromotornih strateških bombardera i fokusirali se samo na taktičke za podršku trupama na zemlji. Rusi su uradili upravo isto to, samo što su oni imali prednost što su oni mogli da se bave samo frontom dok su se za strateško iscrpljivanje Nemačke pobrinuli Englezi i Amerikanci, samim tim nije bilo potrebe da oni razvijaju stratešku avijaciju (to su krenuli tek kasnije za vreme Hladnog rata).

Ono što je recimo interesantno kod žena pilota iz Drugog svetskog rata jeste da su praktično postojale samo u ruskom vazduhoplovstvu. Zanimljiv je primer Anne Yegorove koja je inicijalno letela na Po-2 dvokrilcu u izviđačkim misijama, ali se od 1943. prebacila na Il-2 i letela 270 borbenih misija tokom rata. U avgustu 1944. godine nad Varšavom je njen avion pogođen od strane PVO i poginuo je njen zadnji mitraljezac, a njen avion se zapalio i okrenuo naopako. Ona je uspela da iskoči sa male visine, ali joj se padobran nije u potpunosti otvorio i pored opekotina je zadobila nekoliko preloma. Uhvatili su je Nemci i prebacili u logor za zarobljenike gde su joj kolege ruski doktori pružili prvu pomoć i ona je preživela. U međuvremenu su u SSSR smatrali da je mrtva i "posthumno" joj dodelili najviše odlikovanje Heroj Sovjetskog Saveza. Krajem januara 1945. godine rusi su oslobodili njen logor, ali je nju uhapsila NKVD (preteča KGB) i ispitivali je više od 10 dana jer su smatrali da je ona izdajnik s obzirom da su uspeli da je uhvate živu. Pošto su drugi logoraši posvedočili da je u logor zaista stigla u izuzetno lošem stanju i da svakako nije mogla niti da se brani niti da saradjuje s Nemcima, pustili su je, ali je još mnogo godina kasnije bila sumnjiva. Tek 1965. godine je dobila zvanično priznanje za svoj heroizam i nagrađena, ovog puta za života, ordenom Heroja Sovjetskog Saveza.

200px-Yegorova.jpg

Heghlu'meH QaQ jajvam

Link to comment
Share on other sites

Inače kad već govorimo i o poznatim ratnicima II svetskog rata, evo male priče o jednom od najčudnijih.

Wojtek

Poljski vojnici su 1939. prilikom podele Poljske između Nemačke i SSSR-a delom završili u logorima u Sibiru. Kako je Nemačka kasnije napala SSSR Čerčil je ubedio Staljina da deo tih vojnika pusti iz logora i pošalje ih u Palestinu gde bi ih Englezi opremili i poslali ponovo u borbu. Na svom putu kroz Iran, jedna jedinica poljaka je od lokalnog dečaka za nekoliko konzervi kupila mladučne velikog mrkog medveda i krenula da se zabavlja s njim. Ubrzo je medved pošao sa njima u Palestinu, a usput je postao prava atrakcija među vojnicima - počeo je da pije pivo i da puši cigarere, rvao se s vojnicima, naučen je čak i da pozdravlja i salutira.

1943. godine jedinica dobija naređenje da pomogne savezničkim naporima u Italiji i nastaje problem kako povesti medveda - Wojteka. Da bi opravdali da ga povedu morali su da ga upišu u redovnu vojsku, gde je dobio formalno ime, čin i registarski broj. Učestvovao je u nekoliko bitaka, ali najpoznatija je ona za zauzimanje manastira Monte Cassino u Italiji. S obzirom da je njegova jedinica bila zadužena za transport u okviru artiljeriskog bataljona, Wojtek se često mogao videti kako viri iz kamiona s municijom i radosno uživa u vetru ne hajući nimalo za eksplozije i granate koje su padale svuda oko njih. Uspeli su čak i da ga obuče da vojnicima na položaju donosi artiljeriske granate što je vrlo efikasno radio, opet ne hajući za konstantnu paljbu i eksplozije oko njega.

Posle II svetskog rata poljacima koji su ratovali na strani zapadnih Saveznika nije dozvoljeno da se vrate u sada komunističku zemlju, tako da se veliki broj njih naselio u Škotskoj, pa tako i Wojtek gde je živeo u zoološkom vrtu u Edinburgu sve do 1963. godine kada je preminuo. Postoji inicijativa da mu se u tom gradu podigne bista, a interesantno je da je sve do kraja života reagovao kad bi mu se neko obratio na poljskom i uredno salutirao i tražio pivo i cigare (koje je delom jeo, a delom pušio :)

Treba napomenuti da je životinja bila teška 250 kilograma i dugačka/visoka oko 1.8 metara.

Evo i nekoliko fotki da se ilustruje ova potpuno neverovatna priča:

Voytek2L_468x593.jpg

Voytek3L_468x644.jpg

Voytek1L_468x641.jpg

Oznaka jedinice u kojoj je služio:

220px-Wojtek_soldier_bear.png

Edited by Zwerko

Heghlu'meH QaQ jajvam

Link to comment
Share on other sites

vidi pedju sta zna:)...ja ovde kenjam nesto kao, a mogli bi i vi da pisete tekstove o nekim stvarima:)...gledao sam tu emisiju o ruskim avio dizajnerima 30-tih godina...zaista su imali neke revolucionarne ideje, ali ne verujem da su nemci i japanci uspeli da se dokopaju vise od par projekata...zero nikako nije bio kopija ruskih aviona, nemoj da se vredjamo sad:)...a ova bombarderska zenska eskadrila na po-2 su bile legendarne nocne vestice, pominjao sam ih vise puta:)

Fala Dule :)

Nisam mislio na Zero-a već na ove "neobične". Pre svega treba reći da je prvi lovac na raketni pogon prizveden u SSSR-u sa oznakom Bi-1 i kasnije Bi-2 tako da je Me-163 zapravo drugi, a ne prvi kao što se to često puta govori netačno u "dokumentarnim" emisijama na Discovery-ju. Kojot je pomenuo Petljakove Pe-2 pa sam spomenuo žene-pilote koje su letele na ovim avionima (one su ovaj avion zvale "Peška"), a Noćne veštice su letele na "šivecim mašinama" kako su im tepale - dvokrilcima Polikarpov Po-2.

Perljakov Pe-2:

Pe2-010.jpg

Polikarpov Po-2:

Polikarpov_Po_2.jpg

Namerno sam okačio veliku sliku Polikarpova pošto je ovaj sačuvani primerak u postavci Muzeja Vazduhoplovstva na aerodromu Nikola Tesla.

Nisu samo Sovjeti imali žene za pilote, i u Engleskoj, Americi i Nemačkoj su letele, međutim verujem da je Zverko mislio na žene pilote koje su aktivno učestvovale u borbenim misijama. U navedenim zemljama su žene služile samo zarad transporta letelice od fabrike do zbornog mesta, dok su na istočnom frontu one bile aktivni učesnici rata. Najčešće su bile u izvidnici, taktičkim bombarderima i na onim demorališućim (po protivnika) "šivaćim mašinama", ali bilo je i onih koje su letele na lovcima i bile su asovi. Na primer Ljiljana Litvjak.

@ Dule: Odakle ti ona tabela? Sumnjam da je tačna budući da je samo iz OKB Iljušin izašlo preko 40.000 (rekorder po broju proizvedenih primeraka) aviona Il-2 u različitim verzijama, a pritom Il-2 nije jedini avion koji je OKB Iljušin proizvodio. Takođe, nije to jedini kostruktorski biro, mislim da je tu bilo mnogo vise od 150 i nešto hiljada. Verujem da su amerikanci napravili najviše, što je i logično budući da im je kompletna infrastruktura ostala netaknuta.

postoje samo dve istine na ovom svetu:

1). djape je najbolji frajer

2). zemlja je plocha

Link to comment
Share on other sites

Ne videh dal je neko odgovorio enivej ivke poenta obrnuto zakosenih krila je u boljoj iskoriscenosti napadne povrsine krila, a ranije su imali problema valjda sa materijalima koji bi to izdrzali ili tako nesto.

PS: Kad se prica o topovima kroz osovinu elise, neki mozda nisu upuceni da je osovina elise na tim avionima zakacena direktno na radilicu (krankshaft) pa samim tim prolazi kroz osovinu radilice sto je bio mega poduhvat u to vreme.

OPTIMISED FOR HUMAN OPTICAL NERVE

BEST VIEWED WITH A MONITOR

Link to comment
Share on other sites

@ Zwerko: Zaboravih da napišem... I SSSR i Sile Osovine imale su teške (strateške) bombardere međutim ti avioni su prezahtevni. Sistem logistike koji je neophodan za njih nije mogao da prati pomeranje fronta ka Moskvi, kao ni kasnije u suprotnom smeru - ka Berlinu. Mnogo je lakše malo utabati jedno poljanče i napraviti par poluukopanih bunkera i skladišta za gorivo, municiju i servis za manje avione, nego popločavati i pripremati veliku povšinu kao uzletno-sletnu stazu i deo koji će služiti kao prostor za stajanke (pored svih ostalih objekata). takođe, mnogo više goriva i municije, kao i smeštajnih kapaciteta za ljudstvo. to sve traži mnogo više ljudi i vremena koji bi se verovatno i pre završetka radova opet morali da se premeštaju napred. ili u gorem slučaju da se krecu nazad ali u tom slučaju taj aerodrom može pasti neprijatelju u ruke što tek nije dobro.

Američki i engleski bombarderi su imali već davno pripremljene baze u Velikoj Britaniji iz kojih su operisali. Ono što takođe treba dodati je da uspešnost tih bombardera i misija u onesposobljavanju ciljeva zapravo i nije bila velika. Dešavalo se da bombe padnu i po par kilometara od cilja (loša navigacija, loši obaveštajni podaci, jak vetar... kombinacija nekoliko faktora itd.).

kod obrnute strele krila, koliko se sećam, prednost je bila u opsegu oko brzine zvuka zbog pritiska koji se stvara ispred napadnih ivica letelice i usmeravanja strujanja vazduha od krajeva krila ka trupu. jedan od razloga zašto Raptor i PAK-FA imaju takva krila kakva imaju. problem sa obrnutom strelom krila bile su i podvesne tačke na koje se kači naoružanje koje utiču na skretanje strujenja vazduha pa samim tim prave dodatno opterećenje na konstrukciju pored opterećenja koje nosači naoružanja i naoružanje vrše na konstrukciju. X-29 i Berkut zapravo su platforme za razna testiranja, letelice nisu namenjene za borbene letove.

U pravu si Dule, nije Ljiljana već Lidija.

kad sam već okačio sliku iz našeg muzeja, da li je bio nek tamo skoro? i ako jeste, kada poslednji put?

postoje samo dve istine na ovom svetu:

1). djape je najbolji frajer

2). zemlja je plocha

Link to comment
Share on other sites

@ Zwerko: Zaboravih da napišem... I SSSR i Sile Osovine imale su teške (strateške) bombardere međutim ti avioni su prezahtevni. Sistem logistike koji je neophodan za njih nije mogao da prati pomeranje fronta ka Moskvi, kao ni kasnije u suprotnom smeru - ka Berlinu. Mnogo je lakše malo utabati jedno poljanče i napraviti par poluukopanih bunkera i skladišta za gorivo, municiju i servis za manje avione, nego popločavati i pripremati veliku povšinu kao uzletno-sletnu stazu i deo koji će služiti kao prostor za stajanke (pored svih ostalih objekata). takođe, mnogo više goriva i municije, kao i smeštajnih kapaciteta za ljudstvo. to sve traži mnogo više ljudi i vremena koji bi se verovatno i pre završetka radova opet morali da se premeštaju napred. ili u gorem slučaju da se krecu nazad ali u tom slučaju taj aerodrom može pasti neprijatelju u ruke što tek nije dobro.

Američki i engleski bombarderi su imali već davno pripremljene baze u Velikoj Britaniji iz kojih su operisali. Ono što takođe treba dodati je da uspešnost tih bombardera i misija u onesposobljavanju ciljeva zapravo i nije bila velika. Dešavalo se da bombe padnu i po par kilometara od cilja (loša navigacija, loši obaveštajni podaci, jak vetar... kombinacija nekoliko faktora itd.).

Nije problem bio u njihovoj zahtevnosti, već u strategiji koju su sprovodili. Nemci nisu imali bombardere koji bi iz Berlina mogli poleteti i efektivno bombardovati London ili Moskvu. Slična stvar i sa Rusima. Sa druge strane Saveznici su već krajem 1941. godine mogli da upotrebe Lancastere, B-24 i B-17 u cilju strateškog bombardovanja nemačkih gradova i industrijskih postrojenja. Problem je bio u shvatanju ratovanja, Nemci (a kasnije su to i Rusi kopirali) su bombardere videli kao glavnu podršku za trupe koje napreduju na zemlji, a ne kao snagu koja može samostalno delovati. Zato su prilikom bitke za Britaniju i imali problem jer nit su njihovi bombarderi mogli da ponesu dovoljno tereta (u poređenju sa kasnijim savezničkim), nit su imali dovoljan dolet da stignu dalje od juga ostrva. Takođe u momentu kada su Nemci efektivno izgubili bitku za Britaniju nastala je pat pozicija - obe sile su bile poprilično iscrpljene i svaka sa svoje strane okeana, tj mora. U tom slučaju su Saveznici krenuli da koriste teške bombardere da uništavaju moral i proizvodne kapacitete Nemačke, dok im Nemci nisu mogli ništa i prave katastrofalan potez odlučujući da napadnu Rusiju koja je zbog svoje veličine i količine resursa praktično bila neosvojiva. Sa druge strane Rusi su takođe razmišljali u domenima blitzkreig tehnike i o bombarderima razmišljali samo kao o podršci kopnenim trupama. U tom kontekstu je interesantan kometar da je najbolja primena blitzkreig taktike u II svetskom ratu praktično bila od strane Rusa prilikom osvajanja Mandžurije u avgustu 1945. godine, čak ima i onih koji tvrde da se Japan nije predao samo zbog A-bombe, već kada su shvatili silinu ruskog napada su shvatili da se od toga ne mogu odbraniti u Aziji, a samim tim kasnije ni na svom matičnom ostrvu.

Ono što je interesantno jeste videti kakvi su bili nemački i ruski teški bombarderi iz WWII.

Petlyakov Pe-8

Korišćen za bombardovanje Berlina u avgustu 1941. godine i praktično nikada više. Ukupno napravljeno 93 komada, kasnije korišćeni uglavnom samo za napade na nemačke aerodrome i za prevoz VIP ličnosti.

PetlyakovPe-8.jpg

Heinkel He 177

Jedini masovno proizvođen teški bombarder u Nemačkoj, napravljeno je ukupno 1167 komada. Imao je problema od starta sa motorima pa su ga piloti nazvali "leteći zapaljeni kovčeg". Interesantno je da je specifikacija predviđala da se može koristiti kao bombarder za obrušavanje, što opet govori u prilog činjenici kako su Nemci mnogo više bili okrenuti taktičkoj komponenti bombardera u odnosu na stratešku.

Heinkel_He177.jpg

Dornier Do 19

Napravljen samo jedan prototip, u okviru programa "Ural bombarder" (iz samog imena se vidi šta je trebalo da radi), ali kada je poginuo general Wever 1936. godine odustalo se od programa strateških bombardera i jedini primerak ovoga se kasnije koristio u transportne svrhe.

do19-1.jpg

Junkers JU-89

Originalni Ural bombarder, napravljeno je samo 2 prototipa, kasnije se kao i kod Do 19 odustalo od daljeg razvoja još pre početka rata.

Junkers_JU-89_in_flight.jpg

A u perspektivi treba samo pogledati cifre savezničkih strateških bombardera:

Lancaster - 7.377 kom

Halifax - 6.178

B-17 - 12.731

B-24 - 18.482

B-29 - 3.970

kad sam već okačio sliku iz našeg muzeja, da li je bio nek tamo skoro? i ako jeste, kada poslednji put?

Ja sam bio pre oko dve godine, dosta se dobro drži, mene je iznerviralo što je vitrina gde drže neeksplodirane bombe iz 1999. delove F-117 i još neke tako stvari puna prašine... Osim toga vrlo kul.

Diskusija o obrnutoj streli krila u drugom topicu.

Heghlu'meH QaQ jajvam

Link to comment
Share on other sites

U tom kontekstu je interesantan kometar da je najbolja primena blitzkreig taktike u II svetskom ratu praktično bila od strane Rusa prilikom osvajanja Mandžurije u avgustu 1945. godine, čak ima i onih koji tvrde da se Japan nije predao samo zbog A-bombe, već kada su shvatili silinu ruskog napada su shvatili da se od toga ne mogu odbraniti u Aziji, a samim tim kasnije ni na svom matičnom ostrvu.

pa naravno da su ih pregazili kad je japanska kwantung army tada bila u rasulu i bez logistike i pojacanja, dok su rusi bili nadmocni i po broju ljudstva, a pogotovu po kolicini tenkova, artiljerije i avijacije...a na maticna japanska ostrva rusi ne bi imali cime da se prebace:)

srpskivojnik-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nije problem bio u njihovoj zahtevnosti, već u strategiji koju su sprovodili. Nemci nisu imali bombardere koji bi iz Berlina mogli poleteti i efektivno bombardovati London ili Moskvu. Slična stvar i sa Rusima. Sa druge strane...

...

Petlyakov Pe-8

Korišćen za bombardovanje Berlina u avgustu 1941. godine i praktično nikada više....

Pa vidis onda da su imali bombardere koji mogu da bombarduju Berlin [:)] Pe-8 je ucestvovao u ratu, ali je imao malo borbenih misija. Imao je cak i ciljeve koje je bombardovao tokom bitke kod Kurska. Ali njegova uloga nije bila previse znacajna upravo iz razloga koji si rekao - nacina ratovanja. Staljin je leteo u jednom od ovih na cuvenu konferenciju.

ako je strategija osvajackog karaktera onda koristis laka i brza ubojita sredstva koja su jednostavna za odrzavanje i kojima se namena moze lako prilagoditi potrebama na terenu. ukoliko je trenutna strategija oslabljivanje i iscrpljivanje protivnika onda se koriste strateska sredstva poput teskih bombardera. kao sto sam rekao oni zahtevaju mnogo bolje pripremljenu infrastrukturu i logistiku da bi ostali operativni. primer je bitka na pacifiku: od bezbroj ostrva u tihom okeanu samo nekoliko je imalo mogucnosti da se na njima naprave aerodromi koji bi imali mogucnosti da prime B-17 i B-29.

postoje samo dve istine na ovom svetu:

1). djape je najbolji frajer

2). zemlja je plocha

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja se slazem sa Zwerkom Pedja, jednostavno nisi u pravu. Nemci su akcenat bacili na taktičku avijaciju.. Iako su trpeli gubitke i materijalen i ljudkse zbog američkog i britanskog bobmardovanja oni su to više dozivljavaju nkao neprijatnost nego koa problem. Veliki broj nemačkih fabrika je odavno bio ispod zemlje... Ono što ih je mnog vipše svrbelo je bombardovanje naftnih izvora i rafinerija... ali su cak i fabrike za sintetičko gorivo prebacili u podzemlje....

Bilo kako bila niko nemoze da poreken udeo koji su bombarderi imali u slamanju nemačke....

Porno Ikona 90-tih:)

dve najmocnije grupacije na svetu: Deijevi rodjaci, Mohijevi Ortaci

(Ivan_ @ May 27 2009, 10:33)

da se kojim čudom nađem na čelu plejboja, promenio bih fazon totalno.

jebao bih vrlo mnogo, drogirao se jos vise i vodio kojota kao maskotu na zlatnom lancu okolo, a on bi vikao HARRRRSACU DAT E JBEEM NAMATSIO SAM KARU KOAKINOM

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

btw, nesto sam razmisljao i zakljucio da je vecina odlucujucih bitaka u ww2 dobijena zahvaljujuci cheatu...britanci su '40 imali radar i znali kad ce luftwafe da napada, staljin je '41 zahvaljujuci zorgeu znao da japan nece da ga napadne pa je povukao 40 divizija da odbrani moskvu, ameri su '42 potpuno provalili japansku sifru i znali yamamotove planove za bitku kod midveja, montgomeri je '42 zahvaljujuci desifrovanju enigme tacno znao rommelov borbani plan kod el alamejna itd...znaci kao da su imali maphack jebeni:)

srpskivojnik-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...