Jump to content

Međuratna arhitektura u Beogradu


Recommended Posts

Neki random odgovor da mi se zahvaljuju na skretanju pažnje i da će "ispitati situaciju na terenu", jer tamo već duže vreme je botovska ekipa koju boli k za grad.

У једној старој књизи читао сам чудну причу; а враг би га знао откуд мени та књига из неког смешног времена, у коме је било много слободоумних закона, а нимало слободе; држали се говори и писале књиге о привреди, а нико ништа није сејао; цела земља претрпана моралним поукама, а морала није било; у свакој кући пун таван логика, али памети није било; на сваком кораку говорило се о штедњи, а расипало се на све стране, а сваки зеленаш и нитков могао је себи купити за неколико гроша титулу: велики народни родољуб. 
Радоје Домановић - "Страдија" 1902. -

Link to comment
Share on other sites

Nema od toga leba, evo primer zgrade u ulici Svetog Save (od Hrama do Slavije). Sticajem okolnosti mi imamo porodicni stan u zgradi pored, keva moja je pisala svi zivima od Zavoda za zastitu spomenika do gradskog Sekretarijata za urbanizam koji je izdao dozvolu za rekonstrukciju, pritom je ona bila gradjevinski inspektor pa zna o cemu pise kad salje dopise. Rezultat je uglavnom cutanje administracije posto u sustini znaju da ne mogu da joj odgovore nista smisleno, a rezultat je i vise nego paklen. 

ssave_02.jpg

ssave_01.jpg

 

Heghlu'meH QaQ jajvam

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 6 years later...

Nije baš međuratna, ali ne uspedoh da nađem bolji topic.

Uvek zanimljivo videti tako neke napredne stvari koje su radili ljudi tih davnih dana i onda posle toga raspad 😞 🙂

Ове године слави педесети рођендан. Пре пола века била је највиша и најпаметнија на Балкану. Грађани су јој можда и због тога дали надимак који је остао до данас – Београђанка је и даље један од симбола града.

Некада највиша зграда на Балкану, са 24 спрата и висином од 101 метар. Прва паметна, са компјутерски управљаним грејањем и хлађењем. Уграђеним специјалним прозорима. И лифтови су били брзи, од приземља до врха стизали су за двадесетак секунди.

„Тих 70-их она заиста била врло посебна и пратила неке трендове који су тада били актуелни у свету. Томе говори чињеница да је кула Момбарнас у Паризу од 200 метара тада била највиша зграда у Европи. Кула Сирс у Чикаго је имала 400 метара и била је највиша зграда у свету. А ова је била највиша зграда на Балкану. Тако да је то заиста импозантно“, каже Јована Томић из Палате Београд.

И ентеријер и екстеријер Палате Београд, познатије као Београђанка, пројектовао је чувени архитекта Бранко Пешић. Али је за изградњу био задужен и још један Бранко Пешић, тадашњи градоначелник Београда. Док су је неки волели, некима је и сметала због своје тамне боје.

„Било је отпора према томе зато што је црна зграда у белом граду. Била је највиша, некоме је можда нарушавала поглед. Архитекта Бранко Пешић је, према наводима његове ћерке, заправо звао Црна дама, јер је била витка и висока. Али су неки други, можда мало малициозни грађани звали Црна удовица. Ето, једина највиша црна зграда. Међутим, она није црна, тако да је то битно рећи. Она у зависности од доба дана, како на њу пада сунце и светло се не мења боју. Она иде од некакве бронзе, неко иде чак и до златне“, истиче Томићева.

Због снега Београђанка је данас бела. Прошетали смо једином кружном терасом.

У склопу реновирања уређен је и видиковац.

„Због тога смо приказали фотографије које заправо осликавају њену градњу од 1969. до 1974. године и друга изложба је посвећена у том периоду када је она почела да живи, када је отворила своје капије. Јер је тих 70-их она заиста била врло посебна и пратила трендове који су тада били актуелни у свету. Током изградње темеља Београђанке наишли су на два подземна потока. То је било потребно да се сва та вода испумпа да би они могли даље да наставе да зидају“, наводи Јована Томић.

A da budem iskren, nisam imao pojma da već 2-3 godine ponovo radi vidikovac na 22 spratu:

 

Link to comment
Share on other sites

Nije bas arhitektura, ali jedno pitanje vezano za rekonstrukciju BG aerodroma. Videli ste sigurno da je izgradjena poptuno nova, duza pista, dok stara deluje da je potpuno van upotrebe, makar po ovoj slici. Pitanje, zasto onda nisu staru samo produzili 500m ili koliko treba. A ako su vec gradili drugu paralelno, zasto nisu ostavili i staru u funkciji, vec je sjebali ovako? Pa skoro svi veci aerodromi imaju makar 2 piste, sletnu i poletnu taman, sve brze ide onda.

 

image.thumb.png.81b94a03fca56f3420c96e75144783cf.png

srpskivojnik-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Verovatno nisu mogli u isto vreme da je produže i da aerodrom bude u funkciji, to mi jedino pada na pamet.

A da, kapiram da je trebalo da naprave sa druge strane aerodroma ovu drugu pistu, pa da budu dve. Mada opet, dve piste, skuplje održavanje, mora i dodatna oprema za sletanje, možda se ne isplati za broj letova koji se očekuje. Ako ne grešim, ni jedna ex YU država nema aerodrom sa dve piste.

Edited by manson
Link to comment
Share on other sites

Nema, u pravu si. Ali ipak je BG najveci aerodrom od svih ex YU i neka kurceva metropola od 2 miliona ljudi, trebace u buducnosti sigurno, nego samo sto niko ne planira ocigledno...a i neki manji aerodromi i gradovi imaju 2 piste.

edit, mada ovde pise da ima 2 piste, mozda su ovu staru ipak osposobili za koriscenje, verovatno je ovaj satelistski snimak stariji?

https://en.wikipedia.org/wiki/Belgrade_Nikola_Tesla_Airport

srpskivojnik-3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mislim da ti je osnovni problem što aerodrom zapravo ne izgleda tako danas [:D] slika sa Google maps je iz vremena kad se gradila pomoćna staza da se ne bi prekidao saobraćaj na glavnoj. U međuvremenu je bila u funkciji pomoćna staza, a u novembru ove godine je završena i rekonstrukcija glavne poletno-sletne staze. I izgleda sada ovako (sa Here maps):

image.png

Edit: Čak mislim ni da ovo nije skroz aktuelna slika jer mi deluje da je i ovaj stari deo stare staze koji je ovde žućkast u međuvremenu takođe sređen. A ovi izlazi sa glavne staze pod oštrim uglovima su ovde takođe nezavršeni i trebali bi da budu ti Rapid Exit Taxiway za brže sklanjanje sa piste. 

  • Thanks (+1) 1

Heghlu'meH QaQ jajvam

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Dule_smor said:

Svaka cast Vucicu! Pa dobro, kul onda, nadam se da ce i ta pomocna biti aktivno koriscena, a ne sluziti samo za neke vanredne situacije. Za par god ce aerodrom vec prebaciti 10 miliona putnika godisnje, sad je valjda na 8.

Istini za volju to su sad francuzi, ali hvala vučiću što nam je omogućio da dođu i uzmu aerodrom u koncesiju!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...