Jump to content

Automobilski motori - nekad i sad


dovlagsi

Recommended Posts

http://www.youtube.com/watch?v=PqZXyHp9cPk

Video objasnjava funkcionisanje Audi-jevog FSI benziskog agregata.

Mnogi se pitaju kako su nekadasnji automobili mogli toliko da predju bez ozbiljnijih kvarova, za razliku od vecine danasnjih motora? Sva ta tehnologija i nova elektronika je lavli-dzabli, ali i sa ovog klipa se moze videti koliko je to sve ustvari povezano jedno sa drugim. Jedna najobicnija glupost ti crkne i - ode sve! Sto je najgore, ta glupost moze da bude i neka bezvezna pa da se i ne primeti. Mnogi ljudi ni ne gledaju kontrolne lampice. :) Tako motor moze raditi sa pogresnim parametrima iz kompjutera i opet moze sjebati nesto ozbiljnije... blablabla. Noviji motori su bukvalno pravljeni za eksploataciju od nekih 5, 6 godina, dok period posle toga gotovo i da nije predvidjen analizama.

Bas juce pricah sa covekom koji vozi Korolu iz '86. Presao s njom oko 700.000 km sa redovnim servisiranjem i jos uvek radi k'o sat! Jednostavna konstrukcija, nema tu sta da podje naopako ako se barem malo vodi racuna.

U principu jedno veliko pitanje ovog topika je: Zasto postoji toliko ljudi koji misle da je uvek bolje kupiti polovnjaka koji je star nekih 4-8 godina, nego bilo koji nov auto?

facebook.com/speed.rs

Link to comment
Share on other sites

Mislim da problem nije u motorima i elektronici - problem je u tome shto za odrzavanje takvih motora treba imati znanje, a kod nas i u mnogim drugim zemljama u razvoju nema takvih mehanichara. Jako je teshko naci choveka koji ce da radi u official servisu za malu platu i znati sve nove tehnologije koje su ugradjene u savremene automobile... A i ljudi koji voze nove automobile obichno vole da shkrtare na servisu i chesto se ne pridrzavaju pravila eksploatacije automobila.

Shta sad, treba da vozimo kola kod kojih nema nikakvih kompjuterskih chipova i gde je elektronika svedena na minimum zato shto je to sigurnije?! Pa nismo u vojsci majku mu!

edit: Po povodu polovnjaka, nekako sam uvek bio za kupovinu novih kola zato shto onda znam na chemu sam. Poshto nisam neki expert za nalazenje mana kod polovnih kola i ne zanima me kopanje pod haubom, jednostavno kupim novo i znam da je sve ok (a ako nije imam garanciju do 100K km pa neka sredjuju u servisima).

Edited by ZerBah

А в чем сила, брат?

Link to comment
Share on other sites

ja sam baš pod utiskom da su automobili postali mnogo mnogo pouzdaniji nego ranije?

čak sam negde i naleteo na neku takvu statistiku, ali nisam sejvirao link, tako da ništa od potkrepljivanja ove tvrdnje :)

ne znam kako će se ponašati ove nove generacije benzinaca sa varijabilnim tajmingom ventila, direktnim ubrizgavanjem i sličnim novotarijama, ali "stari" injection dohc benzinci meni deluju jako pouzdano. naravno, pričam o krštenim proizvođačima, jer nikog neće iznenaditi što se fiat ili rover pokvario.

a što se tiče kupovine novih kola, to je super ako imaš dovoljno para da kupiš nešto normalno. konkretno, da mogu da kupim bilo šta iz golf klase novo, sigurno bih to uradio. a pošto ne mogu, radije ću kupiti 4-5 godina star focus nego novu dačiju. uz malo sreće, i pametnog biranja, neću imati nikakve veće kvarove, voziću ga 2-3 godine i prodati za 70% cene. na stranu što ću imati tehnički napredniji auto, kvalitetnije sastavljen, koji je po dinamičkim osobinama eonima ispred dačije ili bilo kog novog jeftinog automobila. a kako će proći ljudi koji su pokupovali dačije i zastave 10 kada odluče da ih prodaju? nisam se raspitivao, ali sumnjam da posle 2 godine ti automobili mogu da se prodaju i za trećinu cene.

naravno, tu postoji i druga strana priče, a to je da se kod nas uvozi svakakvo polovno đubre, od čega su najgori havarisani pa krpljeni automobili. trenutno oko toga ima dosta priče i na zapadu, jer uz sve nove materijale koji se koriste u izradi dolazi problem da nije tako lako utvrditi da li je auto koji je udaran i dalje strukturno čitav, ili je nastala slaba tačka pa će se u sledećem sudaru raspasti na dva dela kao spaček :), a da ne pričamo o tome da ovde ljudima često uvale auto kojem je šasija iskrivljena pa mu kola strejfuju po putu :/

nego, ja bih malo da proširim temu, da vidimo šta to znači "mogu da priuštim sebi auto". ljudi se uglavnom opterećuju troškovima goriva tj. potrošnjom, pa onda daju 1000 evra više za dizel verziju onoga što bi da voze, ili ugrađuju gas. a šta je sa održavanjem, parkingom, eventualnim nezgodama... krađom?

lično mislim da auto ne treba da ima onaj koji, kao prvo i osnovno, ne može normalno da ga održava. pod time podrazumevam da auto ne bude nebezbedan zbog lošeg održavanja (loše kočnice ili distribucija kočenja, stare ili izlizane gume, nepodešeni farovi, neispravan ABS, ESP i ostale skraćenice, "izduvani" erbegovi, blablabla), ali i da taj auto bude koliko-toliko ekološki ispravan. (dodatno bih zabranio da u gradove ulaze matora kola koja ne zadovoljavaju npr. euro3, ali to je kod nas još uvek SF.) dalje, trebalo bi imati uslova za pranje spolja i iznuta, ili uračunati da jednom u dve nedelje (i to ako paziš do jaja) daš keš za pranje u perionici. pa onda imamo pandure, jer ma koliko im znao štekove, desiće ti se jednom-dvaput godišnje da te uhvate, i onda ili 20eu njima ili kazna od nekoliko hiljada. pa registracija, pa osiguranje, a ne daj bože da se slupaš... sve u svemu, mislim da bi dobrom delu beogradskih vozača, kada bi sve stavili na papir (i ekstrapolirali onaj naš OMG IMAM AUTO SAD MOGU DA SE ŽENIM trip), život bio bolji da se voze taksijem :)

eh, raspisah se, a treba da učim.

Link to comment
Share on other sites

Odrzavanje auta je dosta teshko staviti na papir, ali ako gledamo uopshteno, mene bi to trebalo da izadje nekako ovako:

benzin: majka Rusija, benzin nije mnogo skup (oko 0.6 evra), mesechno planiram da prelazim oko 1500-2000 km, auto troshi u gradu 8-10 l/100 km = 72 - 120e mesechno, 864 - 1440 evra godishnje.

ulje: nemam pojma koliko ce da me koshta i koliko chesto se menja... 10 litara bi trebalo da bude dovoljno za godinu dana, to bi bilo negde 100 evra (Mobil 1).

voda: :)

perionica: ~10 evra svake nedelje = 520 evra godishnje

antifriz: toga mnogo treba u Rusiji, da kazem na jedno 200-300 evra godishnje

gume: za zimu obavezno - negde oko 300-400 evra + 30 evra svakih 6 meseci kada se stavljaju na diskove umesto letnjih.

servis: u zavisnosti od starosti automobila moze da izadje dosta... za novi mali auto prve godine ~500 evra

parking: 100 evra mesechno = 1200 evra godishnje

osiguranje: obavezno osiguranje 100 evra godishnje, kasko (za swift) 1250 evra godishnje = 1350 evra godishnje

kazne: nemam pojma, ali ajde da kazem 500 evra godishnje (ruski panduri su alavi)...

ukupno: 5564 - 6340 evra godishnje [:D]

Edited by ZerBah

А в чем сила, брат?

Link to comment
Share on other sites

perionica: ~10 evra svake nedelje = 520 evra godishnje

Au lopova! :)

Sto se one price gore tice, sve sto ste naveli je savrseno logicno. Ali,

- Prosle godine je kod nas zamenjeno 230 D-4D i 110 VVT-i Tojotinih motora, od cega velika vecina u garantnom roku.

- U mojoj porodici vozimo/smo vozili dve Tojote - moja Korola (2000.) i Corolla Verso (2004.). Obe su VVT-i i obema je zamenjen polumotor. Jedna u garantnom roku, druga ne. Moja Korolla "pukla" na 55000 km, Verso na 26000km! Redovno servisirani.

- Drugaru pre par godina crk'o neki senzor ('bem li ga koji, ne secam se) vezan za ECU sistem. Kvar nije ustanovljen na vreme, kasnije crkla Bosch pumpa. BMW 320d star 6 godina, uvezen iz Italije valjda.

- Injectori trece generacije "common-rail" sistema ubrizgivanja dizel goriva rade pod nenormalnim pritiskom, omogucavaju visok stepen kompresije i imaju otvore ka cilindrima koji se mere u mikronima. Zahtevaju milion puta kvalitetnije gorivo nego sto je ono sada kod nas. To je nesto sto nece riknuti odmah, ali posle 3-4 godine je vec "macka u dzaku". Tojota ne plasira takve automobile u Srbiju (D-CAT), dok Porsche SCG u ponudi ima par VW-a i Audi-ja sa motorom 2,0 TDI sa DPF i 170 KS. Naravno, garancija ne obuhvata kvarove usled loseg kvaliteta goriva.

- Svako ce vam reci da su najbolji dizeli vagenovi TDI, koji se i dan danas rade bez "common-rail"-a (tek sledece godine krece "piezzo"). Razlika koju covek moze da oseti jeste mnogo veca buka i mali turbo-lag.

Moje je misljenje da danasnji motori nisu pravljeni da traju. Naravno, sve je to lepo kad on ima milion tih nekih sistema koji omogucavaju lepsu voznju, ali na sta to lici posle nekoliko godina?

facebook.com/speed.rs

Link to comment
Share on other sites

meni deluje da su i tvoji kvarovi na tojotama usled lošeg goriva.

mene jedan trip domaćih servisera toliko nervira da sam u stanju da im pucam u slepoočnice kada ga demonstriraju. kompjuterska dijagnostika: 20 evra. a za svaki motor napravljen u poslednjih 30 godina je predviđeno da se servisira tako što ECU priključe na PC i pročitaju šta je umemorisao kao kvarove. da su tvom bmw drugaru to uradili, ne bi mu crkla pumpa za gorivo :(

Link to comment
Share on other sites

meni deluje da su i tvoji kvarovi na tojotama usled lošeg goriva.

Nisu, postoji zvanican dokument koji sam imao prilike da vidim, koji potvrdjuje fabricku gresku na spoju glave i bloka. Problem citave price je sto se taj kvar moze desiti i van garantnog roka, a svakako stoji teorija da njegovo (ranije) javljanje moze pospeshiti i lose gorivo.

A sto se goriva tice, jako je bezveze sto ga danas novi automobili zahtevaju u gotovo savrsenoj formi. Jbt, nekad si u obicne dizele mogao da trpas svakakvo smece, kao onaj profa u DeLorean iz Back To The Future filma, a danas razmisljas da li gorivo uopste moze proci kroz dizne injectora.

facebook.com/speed.rs

Link to comment
Share on other sites

Ne znam kako sa tvojim tojotama stoje stvari, ali znam da je (naprimer) Honda veoma pouzdana i da su leksusi (koji su opet tojota) veoma cenjeni za to shto ne moraju mnogo da se servisiraju... Mnogo zavisi od stila voznje, goriva i klime gde se voze kola. U Rusiji kola crkavaju 2 puta brze nego u Evropi poshto se koristi loshe gorivo (mnogo dizel motora uopshte nema na ruskom trzishtu!) i klima je jebena.

А в чем сила, брат?

Link to comment
Share on other sites

Ne znam kako sa tvojim tojotama stoje stvari, ali znam da je (naprimer) Honda veoma pouzdana i da su leksusi (koji su opet tojota) veoma cenjeni za to shto ne moraju mnogo da se servisiraju... Mnogo zavisi od stila voznje, goriva i klime gde se voze kola. U Rusiji kola crkavaju 2 puta brze nego u Evropi poshto se koristi loshe gorivo (mnogo dizel motora uopshte nema na ruskom trzishtu!) i klima je jebena.

Ne znam za Leksuse, jer ih ovde uopste nema :) a sto se tice Hondi, ona su druga prica. Stvarno nisam cuo da se nekom nesto vanredno sjebalo na VTEC-u.

facebook.com/speed.rs

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...