Jump to content

Bogovi su nam uslišili želju: Age of Mythology: Retold recenzija


SolidChief

Recommended Posts

Tinejdžersku verziju mene je ranih dvehiljaditih potpuno hipnotisao jedan tada veoma popularan žanr video igara – strategije u realnom vremenu, poznatije skraćeno kao RTS igre. Kada sam prvi put u PC igraonicama video starije momke kako na ekranima manevrišu grupama jedinica, prave baze i razvijaju strategije kako bi pobedili suparničku stranu, momentalno sam bio očaran konceptom takve igre pa sam i sam počeo da istražujem žanr.

I tako sam se sa oduševljenjem upoznao sa takvim remek-delima epohe kao što su StarCraft, Age of Empires II i Red Alert 2, kulminirajući kasnije sa Warcraft 3, igrom kojoj sam ostavio srednjoškolske dane, i koja je na mnoge načine (verujte mi da ne preterujem) definisala moj život. U tom moru RTS igara koje sam igrao našao se i Age of Mythology, mitološka verzija Age of Empires igara, izašla 2002. godine, svega nekoliko meseci nakon Warcraft III: Reign of Chaos.

I sada, 22 godine kasnije, pred nama je rimejk originalne igre. Age of Mythology: Retold je napravljen od nule u novom endžinu, onom koji je korišćen za Age of Empires  IV, i mada dolazi sa značajnom listom unapređenja i promena, cilj nije bio da se napravi nova igra, već da se original što je moguće vernije dovede u moderno dobra. Developeri su pažljivo izvagali šta je u redu menjati, a šta zadržati isto.

ss_cc849c29cb8e6c6428bae7c2fa9c4db4c6591

Naravno, glavna novina i nešto o čemu treba prvo pričati jeste osveženo vizuelno ruho. I mogu da kažem da su ovde uspeli da odrade vrhunski posao. Retold je igra koja izgleda jako lepo i moderno, a pri tome je zadržala sav šmek originalne igre. Okruženja na mapama su poprilično detaljna i živopisna, počev od veoma dinamičnih i realističnih vodenih površina, preko šumskih oblasti koje izgledaju živo i veoma prijatno, do pustinja, planina i snegom zavejanih prevoja. Tim zadužen za level dizajn je kreirao raskošne mape bogate detaljima, koje pri tome ne staju na put dizajnu nivoa u gejmplej smislu.

Ista stvar se može reći i za građevine svih frakcija. Sve su to one iste zgrade koje prepoznajete iz originalne igre, ali sada sa milion puta više detalja na njima i prava je milina gledati vaša naselja kako se grade i šire. Zahvaljujući opcijama zumiranja i rotacije kamere, možete da uživate u gomili sitnih elemenata na objektima koji možda nisu toliko važni, ali daju jednu dodatnu dimenziju imerzije u svet igre.

I novi modeli jedinica su fantastični. Ovde su developeri uspeli da naprave dobar balans između potreba RTS igre i želje za detaljima. Kao što svaki ljubitelj RTS igara zna, strategije u realnom vremenu su veoma osetljive na takozvanu „vizuelnu buku“, odnosno kada se previše stvari dešava na ekranu, što igraču otežava preglednost i mogućnost da jasno i momentalno vidi i razume šta se odigrava na mapi. Zato je uvek potrebno napraviti dobar balans između realističnosti i lakoće čitanja dešavanja.

scqt68.jpg?resize=1000%2C563&ssl=1

To vizuelno „kodiranje“ dešavanja je ovde odlično urađeno, i veoma brzo sam se uhodao i navikao ruke i oči na razaznavanje dešavanja, jedinica i objekata. Ovo je nešto što zaista želim da naglasim, jer je neverovatno bitno za dobro i glatko iskustvo igranja RTS igara. Ukoliko igrač ima problema da čita dešavanja na ekranu, niste uradili dobar posao kao dizajner RTS igre.

Sa druge strane, što se tiče animacija jedinica, one izgledaju donekle kruto, ali mi se čini kao da je ovo urađeno namerno, jer upravo zbog te specifične animacije kretanja i borbe jedinica sam imao osećaj kao da igram autentični Age of Mythology, a ne neku potpuno novu igru. Da se razumemo, animacije nikako nisu loše, daleko od toga, ali imaju taj specifični ukočeni osećaj koji je karakterističan za starije Age of igre, što meni lično nije mana, jer je time zadržan vajb originalne igre.

Što se gejmpleja tiče, jednostavno rečeno – ukoliko ste voleli originalnu igru, apsolutno ćete uživati i ovde. Developeri su napravili minimalne izmene, koje, po mom mišljenju, dodatno unapređuju iskustvo. Božanske moći su sada nešto što možete koristiti više puta u partiji (imaju tajmer i koštaju solidno puno Favor), tako da sada imaju mnogo veću stratešku ulogu nego u originalu. Moja lično omiljena promena je što je limit populacije podignut na 160, što je skoro duplo više nego u originalu (100). Ovo je promena koja otvara vrata za potencijalne epske bitke sa ogromnim armijama.

scqt66.jpg?resize=1000%2C563&ssl=1

Još jedna novina je uvođenje Wonder doba. Original iz 2002. godine je imao četiri doba: Archaic, Classical, Heroic i Mythic. Wonder je end-game doba, koje značajno ojačava mitološke jedinice, i čiji je cilj da prirodno privede partiju kraju. Po pitanju ostalih gejmplej elemenata, ne bih se tu previše zadržavao jer su isti kao i u originalnu, osim da jednostavno potvrdim da je Age of Mythology još uvek neverovatno zabavna strateška igra.

Što se muzike tiče, onog trenutka kada sam prvi put upalio igru me je udario težak nalet nostalgije, one najlepše iz detinjstva, kada sam čuo glavnu temu igre. Ukoliko ste uživali u numerama iz originalna (nemate ukusa ako niste!), bićete oduševljeni kada čujete da je simfonijski orkestar sada snimio uživo svaku numeru za potrebe Retold, pa sada možemo da uživamo u ovim epskim trakama uz neverovatno bogat i kristalno čist zvuk. 

Glasovna gluma je definitivno nešto što je podelilo fanove. Developeri su želeli da podignu kvalitet produkcije i po ovom pitanju, ali kako nisu svi originalni glasovni glumci bili dostupni, za neke stvari su morali da unajme nove. Meni lično ovo nije smetalo, makar ja nisam osetio u igranju, ali neki fanovi su ljuti zbog ovoga. Ostaviću na vama da procenite da li su vam novi glumci dobri ili ne. Ti novi glumci su isključivo za potrebe glavnih likova u kampanji, ne i za same jedinice.

scqt64.jpg?resize=1000%2C563&ssl=1

Kada smo kod kampanje, osnovna verzija igre sadrži tri kampanje na koje možete potrošiti dobrih 70-80 sati ukoliko igrate sporo (volite da se izgradite, što bi ljubitelji strategija rekli) i mučite se na težim nivoima kao ja. Priča i misije su identične kao u originalnoj igri, te je i dalje pravo uživanje prelaziti kampanju. Kampanje nas vode kroz mitove i legendarne lokacije trenutno dostupnih frakcija u igri – Egipat, Stara Grčka i Skandinavija – gde pratimo naše heroje na epskim putovanjima.

Ukoliko volite tradicionalne tipove misija za RTS igre i prosto uživate u istraživanju novih lokacija koje vam se otvaraju kroz misije, onda je Retold prava igra za vas. Istina, zbog toga možda kampanja nekome može da izgleda donekle zastarelo, ali imajte na umu da je to i bio cilj, da se autentično iskustvo verno prenese u moderno okruženje. Treba napomenuti da su ove tri kampanje samo početak, i da će buduće ekspanzije dodati nove civilizacije, sa novim kampanjama.

Od negativnih stvari pomenuo bih pre svega pathfinding, nešto što je krucijalni aspekt svake dobre RTS igre. Nažalost, jedinice često umeju da se pogube i da koriste ne baš optimalne putanje od tačke A do tačke B, te ćete često morati da držite oči na njima. Neretko neće ni znati kako tačno da dođu to krajnje lokacije, a dešavalo mi se i da se zaglave između drveća. Sve ovo ume da bude jako frustrirajuće, ali su developeri svesni tih problema i rade na popravkama.

ss_1f6ba3c0fb77bfc3122597acd2e4cf8bfae3f

Druga frustrirajuća stvar jeste ponašanje radnika koji često nisu sigurni gde trebaju da isporuče resurse, pa se šetkaju kao mravi do drugog dela mape umesto do mlina ili rudnika koji se nalaze odmah pored njih. Mogućnost automatizacije sakupljanja resursa na osnovu predefinisanih potreba je u praksi veoma korisna stvar, ali u teoriji često ne radi kako treba i ume da dodatno zbuni ionako pogubljene radnike.

Na kraju, sistem čuvanja je mogao biti unapređen stvarima kao što su „Quick Save“, „Continue“ i svrstavanje sejv fajlova po vremenu/datumu, a ne samo po imenu. Nedostatak ovih stvari mi je učinio sejvovanje u kampanji jako napornim, i voleo bih kada bi developeri implementirali ove funkcije koje su već decenijama standard u industriji.

I tu bi se otprilike završila moja lista stvari kojima nisam zadovoljan. Za sve ljubitelje Age of franšize i strategija u realnom vremenu, mislim da nema potrebe da vam uopšte govorim da morate igrati ovu igru. Sve što ste voleli pre dvadeset i kusur godina je još uvek tu, samo modernizovano i obučeno u prelepo odelo moderne grafike sa zadivljujućim detaljima.

ss_72a45be1aea555776a9407daddf93e5089368

Age of Mythology: Retold je dostupan za PC i Xbox Series X/S

Autor: Nikola Savić

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici i pridružite se našoj Discord grupi za sve vesti o gejmingu.

Pretplatite se na Play! Newsletter

* indicates required
Email Address *


The post Bogovi su nam uslišili želju: Age of Mythology: Retold recenzija appeared first on PLAY!.

Pročitajte kompletan članak na PLAY! sajtu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...